Inger Solveig Sitter - Informasjon om Inger Sitters mor?

Started by Harald Tveit Alvestrand on Friday, March 13, 2015
Showing all 4 posts
3/13/2015 at 2:55 AM

Jeg ser av offentlige artikler at hennes mor kom fra Viborg i Finland.

Jeg har prøvd å finne "Ebba Pelander" der, men i kirkebøkene for Finland (http://hiski.genealogia.fi/hiski?se) finner jeg ingen Pelander i Viborg-området rundt 1907, så enten ser jeg på feil sted ellers så var navnet hennes stavet anderledes. (Det er en urmaker som heter Pelander i nordvestre Finland, så navnet er ikke *helt* ukjent.)

Er det noen som har bedre kilder?

Private User
3/13/2015 at 7:06 AM

Det var min svigermor som er kilde til Inger Sitters mor. Hun var kjent med familien Sitter i Flatanger. Jeg stoler på henne.

3/13/2015 at 9:51 AM

Ja, jeg regner med at informasjonen er korrekt - bare at den ikke er så enkel å tolke som jeg håpet! (Jeg har aldri forsøkt å søke opp noen i Finland før, så det er godt mulig jeg gjør noe galt).

Mest sannsynlig er at fornavn eller etternavn ble stavet på en annen måte enn de jeg har søkt etter. Det blir nok klart så snart posten er funnet...

3/14/2015 at 6:35 PM

Jeg har funnet to med etternavnet Pelander i "passende" alder. Fredrik Adolf Pelander forsvinner i historiens mørke i 1811, etter muligens å ha spilt en rolle som forbilde i J L Runebergs diktverk Fänrik Ståls sägner.

Aleksander Pelander var forretningsmann som grunnla et asfaltfirma. Han fikk oppført en jugendvilla i Grankulla, 16 km utenfor Helsingfors. Villa Pelander huser nå Työväen akatemia, en høyskole jeg selv har besøkt i forbindelse med et kurs innen nordisk samarbeid. Men ingen av disse to Pelanderne har tilknytning til Viborg, såvidt jeg kan se.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion