ABEL CLAUSDATTER HOLTHE - Dette må da være feil?

Started by Karin Gullhav on Monday, February 16, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts
2/16/2015 at 2:58 AM

ABEL CLAUSDATTER HOLTHE
Født:
Nærmeste familie:
Daughter of Petter Pittersen Don Dass (Dundas) og Maren Pernille Pettersdatter Dundas (Falch)
Wife of Lars Pedersen Holthe
Sister of Petter Peiterssøn Dass; Jacob Pietersen Dass; Benjamin Peterssøn Dass; Maren Peitersdatter Dass og Peternelle Peitersdatter Dass
Half sister of Anne Margrethe Pedersdatter Broch
Lagt til av: Per Wendelbo Røtvold 25. august 2009
Administrert av: Per Wendelbo Røtvold

* Hennes far er trolig en som heter Claus Holthe, og Maren Falch er nok neppe hennes mor?
I såfall bør det finnes noen dokumentasjoner på at så var tilfelle, her er ikke engang fødselsår og sted.

Maren Pedersdatter Falch var gift 3 ganger, med Petter Pittersen Don Dass (Dundas); Mogens Pedersen (Petri) Teleman og Peder Christophersen Broch

Ingen ektemann/partner ved navn Claus Holthe, med mindre hun fikk Abel med ham "privat" som vi sier nordpå, dvs. utenfor ekteskap. (fins ingen dokumentasjon på det, såvidt jeg vet)

---------------------------------

PS: Endrer etternavnet på Maren Pernille Pettersdatter Dundas (Falch) til Maren Pernille Pedersdatter Falch, da det ifølge historiske skrifter var det hun het. Irriterende at flere automatisk gir en gift kvinne samme etternavn som sin mann; og spesielt en rik, kjent, velansett mann. Blir mye rot og oppkonstruerte navn av det der.

Mvh
Karin Gullhav

Private User
2/16/2015 at 3:35 AM

Har klippet vekk foreldrene, faren heter naturlig nok ikke Petter hvis du er en Clausdatter - du finner riktige foreldre i duplikaten tilknyttet ektefellen, - bare slå dem sammen siden du først jobber i området.

Ja, du har helt rett med hensyn til etternavn, noen har satt ektefellens etternavn på mange hustruer i denne perioden og det er jo helt feil, såfremt du ikke har en kilde som viser det (min eldste kilde på noe slikt er forøvrig 1795, så det er derfor kilder er så nødvendig).

Om du orker å rydde opp i dette hadde det vært fint.

Caryl Stalick, - please note: In Norway women did take and use the husbands name before 1923 when we got a legislation forcing them to do that, but in some areas they started some earlier, - NEVER make such changes as you have done on so many profiles in this area unless you have a primary documentation that she used it.

2/16/2015 at 4:36 AM

Slått sammen, og starter på litt rydding, det er MYE å renske opp i her, så jeg tar det jeg oppdager, etterhvert som jeg ser det.

PS: Tror du mangler et NOT på en sentral plass i meldinga til Caryl Stalick.

"In Norway women did NOT take and use the husbands name before 1923 when we got a legislation forcing them to do that, but in some areas they started some earlier,"

Private User
2/16/2015 at 4:49 AM

En meget viktig NOT manglet ja.

Jeg gremmes enda mer når det er norske brukere som gjør dette, og det gjelder forøvrig bruk av gårdsnavn som etternavn også. Kan det ikke dokumenteres så hører det kun hjemme som stedsnavn. At seinere generasjoner bruker forfedrenes gårdsnavn er ingen god grunn til å påtvinge det på forfedrene.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion