GENI

Started by Ole Kristian Moustgaard on Thursday, February 12, 2015
Problem with this page?

Participants:

Showing all 20 posts
2/12/2015 at 1:29 AM

Det er måske en god idé, at få tilsluttet DIS-Danmark til denne gruppe. DIS-Danmark er en fantastisk gruppe med en enorm viden.
F. eks: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,334132,334233

Private User
2/12/2015 at 3:00 AM

kan tilslutte mig Oles ide

2/12/2015 at 5:19 AM

Jeg syntes også det er en udmærket ide. Så længe det ikke bliver opfattet som et sandhedsorakle.
Det er et godt sted at lave efterlysninger og lignende.

2/12/2015 at 5:49 AM

Dette forslag kan desværre ikke lade sig gøre. Dis regler og GEni regler kan ikke arbejde sammen. Evt. kan man lave et lignende Forum her på Geni hvor ting kan diskuteres.
Det er en af de ting jeg tænker debatter kan bruges til her.

Private User
2/12/2015 at 7:21 AM

sandhedsorakle.

Dette må det aldrig blive , kun til at komme videre fra ,

og vi kan dele og spørge i

2/13/2015 at 12:45 AM

Det forekommer mig, at de fleste forskere på DIS- Danmark har ret stor indsigt og korrespondance imellem sig, samtidig opnår de stor koncensus omkring resultaterne UDEN brug af Kuratorer til at bestemme hvad der er rigtig eller forkert i profilerne. Det er fortsat muligt at diskutere profilerne uden låsning!

2/13/2015 at 1:27 AM

Ole det er ikke forskere der bruger DIs. Det er ganske almindelige mennesker. Jeg har også fundet god info på DIS, men jeg har også fundet meget skrammel. Jeg bruger kun det på Dis, hvis jeg kan bakke det op med andre kilder fra den tid profilerne levede. Hvis du vil diskutere uden Curatorer må du så gøre det på DIS.
Angående låsning af profiler: Ja profilerne kan diskuteres. De skal blot ikke laves om og kobles på alle mulige steder uden at man har ordentlig info til at retfærdiggøre dette. Jeg tænker her du referere til Erik Rekhals og Frue.
Jeg har indenfor de 2 sidste dage måtte rette disse profiler tilbage til det korrekte 5-6 gange. Når det gælder så gamle profiler er der rigtigt mange mennesker der er forbundet til den. Derfor er det ikke kun en bruger af Geni der kan bestemme hvad der skal stå. Der bliver nødt til at være en konsensus mellem folk her på Geni.
Jeg anbefaler her at starte en debat om emnet, hvis der er noget du er uening i vedrørende profilerne.

2/13/2015 at 1:42 AM

Jeg har fundet utroligt meget på DIS og til forskel på GENI, hvor der er ganske få der diskutere (måske 3 eller 4) personer, så er der mindst 10 -15 dygtige slægtsforskere med megen dyb indsigt i stoffet, der korrespondere udfra dokumenter m.v.

Man behøver altså ikke at have en Cand. mag. for at dyrke slægtsforskning.
- det hjælper meget at man virkelig interessere sig for historien.

Mange af disse DISér har sklægten helt inde på livet.

2/13/2015 at 1:47 AM

Låsing er et middel til bruk når noen laver feil i treet, og det skjer for ofte til at vi bare kan rette det tilbake hver gang. Om alle gjorde alt rett hver gang, og alle var enige om hva som var rett, ville låsing ikke være nødvendig.

DIS har (såvidt jeg vet) ingen database, bare et forum, så det er ingenting der å låse.

Antall mennesker som diskuterer på Geni er nok en funksjon av hvordan personer har oppført seg mot hverandre tidligere - konflikter og personer som er usaklige har en tendens til å gjøre at folk trekker seg unna.

2/13/2015 at 2:04 AM

Harald Tveit Alvestrand

Hej Harald

Jeg tror ikke rigtigt du har forstået mit budskab omkring DIS hvad det står for, så her er linket: http://www.dis-danmark.dk/

Når du har fået rigtigt kikket på Slægt&data siden - vil du se at den langt overstige GENIS kildematerialer og de få GENIS kuratorer - der kun vil låse for egen vindings skyld!

2/13/2015 at 2:14 AM

Ole

De mennesker der har slægt inde på livet på DIS. mange af dem bakker også deres informationer op med kilder fra Tidsperioden.
Dette Ole er noget vi har diskuteret før. Fordi tingene bliver gentaget 100 gange på nettet, bliver det ikke til en sandhed.
Man behøver ikke være Cand MAg. for at dyrke slægtsforskning, men du har brug for at se på kilder. Ja det hjælper at være interesseret i historie. Så længe det ikke er historier!
Angående min Cand. Mag. syntes du at have gevaldige problemer med denne. Det syntes at være en rød klud for dit vedkommende.

Som Harald siger. Låsning kan bruges så man ikke hele tiden skal rette og rette.

2/13/2015 at 2:30 AM

Hvis ikke i ved det, - så samarbejder DIS-Danmark med Statens arkiver - det garantere jo nok de bedste informationer. Statens arkiver arbejder ikke sammen med GENI!
http://kilder.dis-danmark.dk/

2/13/2015 at 2:44 AM

Nej det gør det ikke. Staten har nemlig ikke noget med Forumet at gøre og de informationer der kommer på . Dis har skabt muligheden for debat, men de står ikke inde for de informationer der kommer i dette Forum.
De info staten står indefor er de ting der er blevet scannet ind og lagt ud så slægtsforskere kan bruge det.

Private User
2/13/2015 at 2:47 AM

vi kende alle DIS- Danmark , og drager stor nytte deraf ,

vi skal bare holde for øje , at det er den korrekte viden der kommer frem,
og alle som kan bidrage dertil er jo velkommen i en debat,
en debat skulle gerne være et sted hvor synspunkter brydes , for at komme til en forståelse, ikke til at slå hinanden i hovedet med ,

2/13/2015 at 2:58 AM

Lige netop Marion.

Private User
2/13/2015 at 3:03 AM

Eller så samarbeider vel Statens arkiver med MyHeritage om kildetilgang, - de fleste statlige arkiver gjør det etterhvert.

2/13/2015 at 3:09 AM

De er forbundet med MyHeritage ja. Her taler vi om folketællinger og kirkebøger og deslige.

2/13/2015 at 3:37 AM

Jeg har et forslag til GENI:

Der skal indsættes et felt til opdatering af brugernes oplysninger omkring informationer vedr. profilen.

Det kan være nye henvisninger og kilder m.m.

Når kuratoerne "låser" profilerne - forlader de fleste mennesker profilerne igen, fordi de så ikke kan komme med input til feltet om vedkommende. "OM"

Det giver langt flere muligheder for at kommentere andres oplysninger
udover curatorer.

Mange er afskåret for at yde bidrag når de ser profilen er låst og ikke vil deltage i debatterne, som der kun er få om at afgøre! (Curatorer)

Derved bliver GENI en bedre brugerflade. Vi skal væk fra det overstyrede system GENI er blevet.

2/13/2015 at 3:46 AM

Det er et slikt felt allerede. Det kalles for "Diskusjoner", og er tab nr 4 på profilen.

Diskusjoner er alltid ulåst.

2/13/2015 at 6:33 AM

Desuden kan de enkelte Geni brugere altid skrive til vedkommende Curatorer. Hvis der er ny viden om profilen tages det gerne med.

Showing all 20 posts

Create a free account or login to participate in this discussion