Anders Olsen - Feil kobling

Started by Private User on Sunday, January 18, 2015
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts

Anders Olsens far Ole Christensen ble koblet til Ole Christensen Christensen (Prestegården), født 1747, Prestegården, Svarstad, Lardal, Vestfold, Norway, død: 1837, som hadde en annen sønn som hette Anders Olsen. Dette er en heller tvilsom kobling. Skulle en fyr fra Vestfold rote seg opp til Skjervøy, og få en sønn som han kalte det samme som den første sønnen?

Finner i kirkeboka en Anders Kristian som ble døpt i 1805, foreldre Ole Kristensen og Ane Nielsdatter, bosted Vorterøya. Anders Olsen var 26 år da han giftet seg i 1831, så det er nok samme som Andres Kristian Olsen som ble døpt her.

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=123062

Foreslår å bryte koblingen til Ole Christensen Prestegården i Vestfold, da denne etter all sannsynlighet er feilaktig.

Å kutte koblinger er bare å rette ett tre ved å ødelegge ett annet for da vil de foreldrene som kuttes bort mangle etterkommere..

Hvis du ser på den store forskjellen og antallet managerne av Ole og faren så ser du at her har det skjedd sammenslåinger, sannsynligvis kun fordi navna var like.
Jeg omgjør de siste sammenslåingene som Private User har gjort på Ole Christensen, så får vi se om det løser seg.

OK, nå har Anders fått faren sin tilbake. Profilen er jo totalt uten annen info enn navnet, så så den som slo dem sammen kunne nok ikke se ditt "Skulle en fyr fra Vestfold rote seg opp til Skjervøy" argument.

På den andre siden så skulle en sammenslåing bare fordi navna var noenlunde like aldri ha vært gjort, så skjerpings!

Takk. Jeg er ikke akkurat noen ekspert på dette, så greit å spørre noen som vet bedre hvordan slikt skal håndteres :-) Uansett, legger inn det jeg finner i kirkebøkene etc fra Skjervøy (på Anders Olsen og foreldre)

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion