Halvdan Sivertsens slekt

Started by Harald Tveit Alvestrand on Monday, January 5, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 25 posts

Jeg har lett litt etter Halvdans farmor, Lovise Kristiane Sivertsen . Posten på Geni, og folketellingen 1900, sier at hun er født i Beiarn i 1871, og jeg her to kandidater der.

Den ene er født på rett dato, men i 1870, ikke 1871. Den andre har feil fødselsdato, men er født i 1871. Navnet på faren er forskjellig, men ingen av dem er døpt med "Johanna" i navnet.

Det som ville komplettert lenken er vielsesattesten til Dander og Lovise - men jeg har ikke funnet den i Bodin de 2 årene før første barn ble født. Kanskje andre har bedre lykke med å lete?

Interessant problemstilling!

Nå har jeg sjekket dåpsinnføringene til barna nøyere. Jeg har bare hengt meg opp i det for meg sjeldne navnet Dander, uten å se nøyere på navnet til kona. Så viser det seg at hun heter faktisk Lovise Kristiana [noen ganger også skrevet Kristiane/Kristianna] Johannesen, alternativt Johannesdatter!

Da kan jeg ikke forstå annet enn at det må være den Lovisa Christiane Johannesdatter som du har funnet på Dokmo i Beiarn, nr. 24:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Beiarn, Ministerialbok nr. 846A02 (1837-1872), Fødte og døpte 1870, side 123.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2609&idx_id=2...

Det vrimler med feil fødselsdatoer i 1910-tellinga, så at det har blitt ett år feil, er ikke noe merkelig.

Da mener jeg at vi i hvertfall har funnet den rette dama. :)

Så var det å leite etter vielsen, da...

Endringshistorikk 26.12.2014 21:41: Lovise endret til Lovise Johanna av undertegnede. (Hvor i all verden kan jeg ha fått Johanna fra?) Det er bare å beklage!

Og vielsen er her: Gift i Bodin 20. juli 1895; nr. 10:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bodin, Ministerialbok nr. 802A02 (1894-1915), Ekteviede 1895, side 296.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2828&idx_id=2...

Brudens navn: Lovise Kristiane Johannesen
Far: Johannes Larsen
Fødested: Dokmo i Beieren, f. 1870.

Flott - da har vi en meget veldokumentert profil, og helt klare foreldre!

Jeg har oppdatert "om meg" med hele listen over dokumenter og beskrivelse av "den andre Lovise".

Og "Johanna" kommer fra oppføringen i DIS-Norge, men står ikke på gravstøtten, så det er uvisst hvor dette har oppstått. Jeg tok det bort fra profilen, ihvertfall.

Jeg har sett det som et "problem" flere ganger, og problemstillingen er: Skal man oppgi mer enn det som står på gravstøtten?

Som kilde bør man ikke tillegge andre opplysninger enn det som står der, men det er jo kjekt med tilleggsopplysninger, men da bør det markeres som det, og helst vise til ekstra kilde.

Jeg ville ha brukt rapporteringsmuligheten på denne oppføringa og påpekt feilen.

Den opplysningen stammer helt sikkert fra kilden til dataene, nemlig kirkevergen i Bodø sin database. Det blir vel ikke riktig av oss og endre det som står i en primærkilde, for gravferdsprotokollen/gravferdsdatabasen er faktisk en primærkilde for vedkommendes begravelse. Navnet på gravsteinen er det de pårørende som har valgt, navnet i gravferdsprotokollen er det navnet kirkevergen enten fant eller fikk oppgitt da vedkommende skulle gravlegges. Opplysningene til kirkevergen og opplysningene til steinhuggeren behøver ikke å komme fra samme person eller kilde.

Jeg ser på gravminner som ett register over hva som står på gravsteinene og man bør vel ikke fravike det?

Ekstra informasjon som kommer fra andre registre (som begravlelsesdato) burde helst ha vært markert som det.

Da ser du på et feil, Bjørn.

Du bør alltid sjekke opphavet til opplysningene på gravminner. Står det kirkevergen, så er det primæropplysninger (og da mener jeg primæropplysninger fordi det er en kopi av kirkevergens database og ikke en avskrift/transkripsjon, så en mulig feilkilde er fjernet), men står det at opphavet til opplysningene er gravminnene, så er opplysninger kommet fra at noen har skrevet av det som står på gravsteinene.

Majoriteten av navnene som står i DIS-Norge sin gravminnedatabase kommer fra kirkevergenes databaser, og ikke fra gravminnene, og er ergo å se på som primærkilder fordi opplysningene ble nedskrevet da hendelsen skjedde.

Nå har vi ihvertfall på plass 16 av 16 tippoldeforeldre, og 22 av 32 tipp-tipp-oldeforeldre. Helt sikkert at vi har fått med oss den tippoldefaren som programreklamen sier at søndagens program skal fokusere på.

NRK går i dybden - vi går i bredden :-)

Remi, på Lovise kan det være en registreringsfeil, - at pikenavnet er kommet inn som mellomnavn.

Det blir bare spekulasjoner, Bjørn, selv om jeg synes at Johanna som pikenavn er vel å dra bruken av et fornavn litt vel langt. Og at Johannesdatter skulle bli til Johanna ?, vel vel.

Mulig det kan være registreringsfeil, men fakta er nå lell at opplysningen kommer fra kirkevergens database, den opplysningen er nedskrevet ved tidspunktet til hennes begravelse og dersom du leser gravferdsprotokollen så vil det være en primæropplysning. Eneste feilkilden som kan eksistere (utover at noen har sagt feil til kirkevergen ved begravelsen), er at det har skjedd en skrivefeil da opplysningen ble ført over fra gravferdsprotokollen til kirkevergens database. Etter at hendelsen er ført inn i i kirkevergens database har den neppe blitt endret på, i hvertfall ikke den dødes navn. Og da står navnet hennes skrevet på DIS gravminner nøyaktig slik den ble skrevet inn i kirkevergens database første gang.

Ikke hvis Johannesdatter er forkortet slik det nesten alltid er og kombinert med stygg håndskrift, men du har rett - det er bare spekulasjoner fra min side, men samtidig så er det jo vesentsforskjell på Kristiane og Johanna.

Jeg har sett litt på Sivert Sjur Larssen - Halvdans far*far.
I bryllupet (som er den eneste referansen i profilen) ser det ut som om de holder til på Givær, som er en øy langt uti havet utenfor Bodø. Men i folketellingen 1801 finner jeg det som sannsynligvis er kona og konas far (og forlover) boendes der Bodø flyplass ligger i dag.

Den andre forloveren er lensmannen i Bodø. Han har jeg funnet referanser til.
Men Sivert selv finner jeg mindre om. Andre som har hint her?
Referanser i profilen, som vanlig...

Der var programmet kjørt, og fokuserte på en helt annen enn den jeg hadde tippet på. Litt av en røver, det der.

Det viser seg at Wikipedia har hentet mye av sin info fra en diskusjon på DIS Norge sine slektsforskningssider - jeg kommer til å prøve å få denne infoen også inn i Geni.

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=44905&highli...

Det kom ikke fram at Gerss fikk datteren Elisabeth med Sophia i 1810, og at det var 6 barn i siste ekteskap.

Det hadde vært to ting som hadde vært interessant å fått vite mer om.

1) Etter at det gikk nedenom og hjem i Norge og etter Bodø-saken hvor reiste han, året er 1819, neste opplysning som kom fram i programmet er en barnefødsel i England i 1829. Hvor var han i de 10 årene? Og hva gjorde han?

2) Hans finsk-svenske familie. Søkte han hjelp fra dem etter Bodø-saken? Hva var forholdet til dem. Geni påstår han hadde 5 søsken. Dersom han ikke søkte hjelp fra sin familie, hvorfor?

Kanskje denne PDFen er litt til hjelp. Ser ut som han dro rett til London etter Bodøsaken. http://www.sag.org.au/croker/2014/1412%20-%20After%20such%20a%20pro...

Tror han holdte en lav profil etter at han dro fra Bodø. Ikke lett å finne noe i dette tiåret.

Forøvrig ser jeg noen har lagt inn Falck som mellomnavn på ham. Det stemmer ikke ifølge skattelistene.

Norsk Biografisk Leksikon bruker Falch (ikke Falck) på ham som "alternativt navn". Kan godt kuttes ut fra hoved-navnefeltene.

Falck/Falch kommer inn i Halvdan sin slekt noen generasjoner senere. Denne slekten har trolig ingenting med Gerss sin slekt i det hele tatt. Falch har en Hollandsk stamfar som kom til Trondheim, det er langt fra Vasa. Kutt ut alle referanser til Falch navnet i Gerss sin profil, og fjern det totalt.

Remi, beklager at jeg var uklar, men det var på Halvdan Sivertsen selv noen hadde lagt inn Falck som mellomnavn. Da navnet i skattelistene jo er det som er brukt i folkeregistret, og ikke var brukt der, så konkluderte jeg med at det var feil, så her har nok noen fabrikkert ett dobbelt etternavn etter moren som jo er født Falck.
Selv om det også står i Norsk Biografisk Leksikon så betyr det jo ikke at det er riktig.

Apropos moren: Her er det brukt dobbelt mellomnavn på henne også, selv om det står noe annet på gravstøtten
http://www.katolsk.no/nyheter/2008/05/21-0002
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3897234

Showing all 25 posts

Create a free account or login to participate in this discussion