Det ser fornuftig ut ettersom det er så mye usikkerhet. Jeg kan spore min slekt med det som nå foreligger fra meg selv gjennom 20 generasjoner og tilbake til Ragnvald Jonsson Urka, men det utelukker selvsagt ikke at det kan være feil også for generasjoner etter han. Det er for eksempel et urimelig stort generasjonssprang mellom Torgaut Jonsson Smør til Tronstad (ca 1320 - 1370) og foreldrene Jon Ragnvaldsson Smør (1240 - 1328) og Ulvhild Hallvardsdatter (1255-1311). Om dette skyldes usikkerhet om fødselsår eller at en generasjon simpelthen mangler er ikke god å si.
Jeg kutter foreldrene til Ragnvald (igjen). Men strengt tatt bør vel sønnen Jon Ragnvaldson Smør være første kjente stamfaren i treet? Ikke en gang P.A. Munch gikk lenger tilbake med denne slekta. Se blant annet "Vår felles slektshistorie": http://www.valeforlag.no/images/pdf/VFSKap4.pdf
DNA er eneste løsning, hvis da også Beinrester finnes av denne slekta tilbake i tid haha, hadde vært morro hvsi ALLE uten av oss med kilder kan ta DNA test, og da finne ut om vi er i slekt, da beviser det jo at enne linjen da uansett stemmer.,
Problemet på Papirjobben, at primærkilder er ganske vanskelig finne, 1 exmpel er under svartedauen 1350, brente jo Kirken alle papirer hvis det var infeksjoner og sjukdom i kirken.
Kirkebøkene i Norge er dem eldste da i Andebu på 1600 tallet..
Så hvor er dem andre kildene som bør legges inn også ?
exemple er snorre som skriver om slekt i Norge også, spørsmålet er jo om kongelige folk VIL vi skal finne ut av gamle ting, derfor blir alt fjernet av primærkilder og 2 håndskilder.
Dette er enkelt og bevise ;)
Runo Stefanus Gulliksen Snorre sine skriverier er ikke til å stole på før kong Sverre. Ingen nålevende kan beviselig føre noen linjer tilbake til Harald Hårfagre, og alle linjer bør tilbake til Harald Hårfagre bør kuttes der de blir tvilsomme i følge gode kilder.
Hei !
Jeg tenkte mest på DNA hvis man skal så langt ned til Vikingene hehe, dvs før 1200 tallet.
Men før dette tenkte jeg på kilder, om det er mulig egentlig finne kilder noen sted ?
Hvorfor da står det på wikipedia da hvis vi ikke kan bevise dette ? :)
da bør vel noen av derre (( Proffe )) som har studert dette med slekt lenge , klage på dette og få det slettet ? :P
Vi har diskutert dette i årevis - Snorre, sagaer og lignende er jo kilder, de forteller en historie, men historiene har begrenset pålitelighet.
I de tilfeller der det er mulig å finne et lite antall kontaktpersoner mellom historiene og det "virkelige" treet så har vi nå begynt å kutte forbindelsene, markere treet fra sagaene som "fictional tree", og skrive i prosa i forbindelsene "på grensen" at "denne historien forteller at han/hun var sønn/datter av <legendarisk person>, men dette kan ikke anses bevist".
Odin og de norrøne gudene er kuttet løs på denne måten. Treet fra Ynglingesoga har fortsatt så mange forbindelser over i det "historiske treet" at vi ikke har kuttet det løs.
Ragnvald Jonson Urka er nok å regne som en del av det historiske treet, dog.
"på grensen" at "denne historien forteller at han/hun var sønn/datter av <legendarisk person>, men dette kan ikke anses bevist".
Ja det er jeg enig at man da kan skrive :)
pga umulig nesten og bevise dette da , som link mellom 2 personer :)
Dem som skriver bygdebøker, burte ikke dere da som driver med redigering, få sakt ifra at, Fakta skal inn i bygdebøkene også da, der folk har bodd som da vi da snakker om ?
Greit ha noen ordentlige folk som kan si ifra til folk som lager bygdebøker, at dem skjekekr Kilder før dem legger inn navn på måfå osv . Trist at folk stoler blindt på bygdebøkene.