Ragnvald Jonson Urka - Bør foreldre nulles?

Started by Harald Tveit Alvestrand on Wednesday, November 12, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 20 posts
11/12/2014 at 8:52 AM

Jeg ser at det er lagt inn to sett med foreldre på denne personen, men "Om meg" ser ut til å indikere at foreldrene ikke er kjent.

Bør vi stoppe treet her - legge inn "ukjent far" og "ukjent mor" og låse dem, eller finnes det belegg for en (eller begge) teorier?

Harald

11/12/2014 at 12:51 PM

Jag har fått följande resultat: Ragnvald Jonson Urka is your 20th great grandfather. Man skulle undersöka mera hans far och mor, om det är möjligt. Så kan det inte vara, som det är i trädet nu. Fint, att du Harald har nu skrivit om detta.

11/12/2014 at 3:12 PM

Den bør stoppe der!

11/13/2014 at 4:11 AM

Enig ;) Tror det er fint lite vi vet...

11/13/2014 at 8:16 AM

Det ser fornuftig ut ettersom det er så mye usikkerhet. Jeg kan spore min slekt med det som nå foreligger fra meg selv gjennom 20 generasjoner og tilbake til Ragnvald Jonsson Urka, men det utelukker selvsagt ikke at det kan være feil også for generasjoner etter han. Det er for eksempel et urimelig stort generasjonssprang mellom Torgaut Jonsson Smør til Tronstad (ca 1320 - 1370) og foreldrene Jon Ragnvaldsson Smør (1240 - 1328) og Ulvhild Hallvardsdatter (1255-1311). Om dette skyldes usikkerhet om fødselsår eller at en generasjon simpelthen mangler er ikke god å si.

11/14/2014 at 1:25 PM

Jeg har kuttet foreldrene, lagt inn "Ukjent far" og "Ukjent mor", og låst dem.

Flott om folk rydder videre nedover i treet - det finnes nok sekundære kilder for mye av dette, men jeg tror også mange av disse er sitert feil oppgjennom årene - så det å få kildene oppgitt må være et hovedprosjekt!

Private User
4/30/2017 at 4:32 PM

Jeg kutter foreldrene til Ragnvald (igjen). Men strengt tatt bør vel sønnen Jon Ragnvaldson Smør være første kjente stamfaren i treet? Ikke en gang P.A. Munch gikk lenger tilbake med denne slekta. Se blant annet "Vår felles slektshistorie": http://www.valeforlag.no/images/pdf/VFSKap4.pdf

5/1/2017 at 1:43 PM

Jeg tror dette er et greit sted å teste ut "lås relasjoner". Så jeg slettet alle de "tomme" profilene rundt ham (far, mor og kone), og låste relasjonene. Da vil forsøk på å flette med andre foreldre føre til at disse profilene "ramler av".

Vi får se hvordan det virker.

Private User
5/1/2017 at 2:57 PM

Lås av relasjoner er dessverre alt eller ingenting, og derfor totalt ubrukelig for du kan ikke bare låse foreldre. Alle tilknyttede profiler låses også for endringer i relasjoner da en lås ikke bare virker i ene enden av en relasjon.

Private User
5/1/2017 at 3:16 PM

Det ser ikke ut som om det stemmer Bjørn. På profilen til sønnen Jon Ragnvaldsen ser det ut som jeg kan fjerne relasjonen til konene (men jeg har ikke lyst til å teste det ut), mens relasjonen til faren er låst. Isåfall er jo dette et veldig nyttig verktøy som bør brukes andre steder også.

5/1/2017 at 11:10 PM

En nyttig ting med "tvilsomme foreldre" som Ragnvald er at de gir et sted å ha låsen på foreldre/barn relasjonen uten å låse ungenes etterkommere.... man bruker det man har, så får vi heller diskutere forbedringer basert på erfaring.

6/10/2017 at 2:40 PM

Absolutt ikke. Det ligger folk under kirkegulv i hele Norge som kan bekrefte relasjoner med DNA

6/10/2017 at 2:41 PM

Om ikke pavens etterkommere ønsker noe annet da

7/18/2018 at 3:20 AM

Jeg er slekt med broren Aslak Ragnvaldsson Smør
med kona Magnhild Hallkjellsdatter.

Ragnvald Jonson Urka is your 20th great grandfather.

7/18/2018 at 3:26 AM

DNA er eneste løsning, hvis da også Beinrester finnes av denne slekta tilbake i tid haha, hadde vært morro hvsi ALLE uten av oss med kilder kan ta DNA test, og da finne ut om vi er i slekt, da beviser det jo at enne linjen da uansett stemmer.,

Problemet på Papirjobben, at primærkilder er ganske vanskelig finne, 1 exmpel er under svartedauen 1350, brente jo Kirken alle papirer hvis det var infeksjoner og sjukdom i kirken.

Kirkebøkene i Norge er dem eldste da i Andebu på 1600 tallet..

Så hvor er dem andre kildene som bør legges inn også ?

exemple er snorre som skriver om slekt i Norge også, spørsmålet er jo om kongelige folk VIL vi skal finne ut av gamle ting, derfor blir alt fjernet av primærkilder og 2 håndskilder.

Dette er enkelt og bevise ;)

7/18/2018 at 8:11 PM

Runo Stefanus Gulliksen Snorre sine skriverier er ikke til å stole på før kong Sverre. Ingen nålevende kan beviselig føre noen linjer tilbake til Harald Hårfagre, og alle linjer bør tilbake til Harald Hårfagre bør kuttes der de blir tvilsomme i følge gode kilder.

7/19/2018 at 12:41 AM

Hei !

Jeg tenkte mest på DNA hvis man skal så langt ned til Vikingene hehe, dvs før 1200 tallet.

Men før dette tenkte jeg på kilder, om det er mulig egentlig finne kilder noen sted ?

Hvorfor da står det på wikipedia da hvis vi ikke kan bevise dette ? :)

da bør vel noen av derre (( Proffe )) som har studert dette med slekt lenge , klage på dette og få det slettet ? :P

7/19/2018 at 1:27 AM

Vi har diskutert dette i årevis - Snorre, sagaer og lignende er jo kilder, de forteller en historie, men historiene har begrenset pålitelighet.

I de tilfeller der det er mulig å finne et lite antall kontaktpersoner mellom historiene og det "virkelige" treet så har vi nå begynt å kutte forbindelsene, markere treet fra sagaene som "fictional tree", og skrive i prosa i forbindelsene "på grensen" at "denne historien forteller at han/hun var sønn/datter av <legendarisk person>, men dette kan ikke anses bevist".

Odin og de norrøne gudene er kuttet løs på denne måten. Treet fra Ynglingesoga har fortsatt så mange forbindelser over i det "historiske treet" at vi ikke har kuttet det løs.

Ragnvald Jonson Urka er nok å regne som en del av det historiske treet, dog.

7/19/2018 at 7:34 AM

"på grensen" at "denne historien forteller at han/hun var sønn/datter av <legendarisk person>, men dette kan ikke anses bevist".

Ja det er jeg enig at man da kan skrive :)
pga umulig nesten og bevise dette da , som link mellom 2 personer :)

Dem som skriver bygdebøker, burte ikke dere da som driver med redigering, få sakt ifra at, Fakta skal inn i bygdebøkene også da, der folk har bodd som da vi da snakker om ?

Greit ha noen ordentlige folk som kan si ifra til folk som lager bygdebøker, at dem skjekekr Kilder før dem legger inn navn på måfå osv . Trist at folk stoler blindt på bygdebøkene.

Showing all 20 posts

Create a free account or login to participate in this discussion