Peder Pedersen - Trolige feil i treet

Started by Svein-Magnus Bergan Sørensen on Sunday, August 31, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at jeg har funnet endel potensielle feil i denne delen av treet. Jeg ser på profilen til Peder og hans slektninger, og synes det er besynderlig at han skal ha hatt to koner som begge het Karen Nilsdatter, hvorav den ene av slekten Wulf, men jeg vil ikke slå disse sammen da de har vidt forskjellige foreldre. Det er også litt rart at han har to døtre ved navn Marit, født med 20 års mellomrom av henholdsvis Karen Nilsdatter og Barbro Gabrielsdatter, såframt ikke den ene døde ung, men det kan jeg ikke se er dokumentert.

Forøvrig har farslinjen her hett Peder Pedersen i flere slektsledd, og det er jo en god oppskrift på sammenblandinger av generasjoner, så kanskje har det vært en sammenslåing av en far og sønn som har ført til disse merkelige kombinasjonene, selv om så ikke ser ut til å ha skjedd, men da ingenting er dokumentert er det vanskelig å si når man kommer inn som utenforstående. Jeg fant forøvrig at Peder og Karen ihvertfall er nevnt ved FT1801 i Kvæfjord, så det er jo et utgangspunkt. Han var da i sitt 2. ekteskap som 81-åring, så det var neppe tre koner inne i bildet... http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058492000270

Uansett er dette er et stykke utenfor mitt tre så jeg vil ikke ta på meg ryddejobben selv, men flott om noen av dere som er involvert i denne grenen som administratorer kan se litt nærmere på dette området av treet og gjerne legge inn litt dokumentasjon for de forskjellige personene slik at forvirringene kan oppklares.

Lykke til!

Hei !
Karen Nilsdatter, født 1717, død 1769, giftet seg med 1. Anders Pedersen, død 1748 i Våg, Dønna. Så giftet hun seg med Peder Pedersen, født 1729 i Våg, Dønna. Hun fikk 2 barn med Anders Pedersen, og 4 med Peder Pedersen. Marit Pedersdatter fikk hun med Peder Pedersen. Barn med Peder Pedersen: Marit Pedersdatter, Karen Pedersdatter født 1761 død 1818.,Niels Pedersen, Anders Pedersen. Med Anders: Petronelle Andersdatter født 1746, og Anna Sophia Andersdatter født 1748. Vennlig hilsen Bjørn. frigaard@mail.com

Fra Bjørn.frigaard@mail.com:

Ettersom Karen Nilsdatter var født 1729, og døde 1769, kunne hun selvsagt ikke være med i folketelling i 1801 i Kvæfjord ! Både Peder og Anders Pedersen var jo bosatt i Våg, på Dønna. Må være to andre med samme navn. i Kvæfjord.

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion