Militaire afkortingen

Started by Fred Bergman on Saturday, June 28, 2014
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 20 posts
6/28/2014 at 12:48 PM

MILITAIRE RANGEN
aoo adjudant-onderofficier
briggenmarns brigade-generaal der mariniers
cdr commandeur
genmajmarns generaal-majoor der mariniers
kltz kapitein-luitenant ter zee
kolmarns kolonel der mariniers
kaptmarns kapitein der mariniers
kpl korporaal
ktz kapitein ter zee
ltadm luitenant-admiraal
ltkolmarns luitenant-kolonel der mariniers
ltz 3,2,1,oc luitenant ter zee 3e, 2e, of 1e klasse / oudste

CATEGORIE
sbn schout bij nacht
sgt sergeant
smjr sergeant-majoor
vadm vice-admiraal

KWALITEITEN
a administratie
ar arts
e electronische dienst
sd speciale diensten
t technische diensten
vl vlieger
vk vakdiensten

DIENSTGROEPAANDUIDINGEN
bd bijzondere diensten
bdb bijzondere diensten bewaking
bdgsk bijzondere diensten geschutskonstabel
ld logistieke dienst
lda logistieke dienst administratie
ldgb logistieke dienst goederenbeheer
ldgd logistieke dienst geneeskundige dienst
ldv logistieke dienst verzorging
marnalg dienstgroep marinier algemeen
nd nautische dienst
od operationele dienst
odops operationele dienst operaties
td technische dienst
tde technische dienst electrotechniek
tdv technische dienst vliegtuigtechniek
tdw technische dienst wertuigtechniek
wd wapentechnische dienst
wde wapentechnische dienst electrotechniek
wds wapentechnische dienst scheepssystemen
wdv wapentechnische dienst vliegtuigtechniek
wdw wapentechnische dienst werktuigtechniek

7/2/2014 at 6:58 AM

Wil je ook nog landmacht ? Want dit is allemaal marine/mariniers

Private User
7/3/2014 at 2:18 PM

Als je afkortingen gebruikt, dan dien je ook ergens in het zelfde document de betekenis er van te noteren.

Ik heb wel eens een stamboom gekregen waarin de plaatsen afgekort waren. Voor de maker van de stamboom waren deze afkortingen zeer duidelijk en in de oorspronkelijk stamboomdocument zal er beste wel een lijstje met de afkortingen bij hebben gezetten, maar bij het omzetten naar andere formaten is het lijstje een niet standaard toevoeging en gaat verloren.
Om deze reden heb ik niet zo goede ervaring met afkortingen. Het gaat snel richting vaktaal of geheimtaal.

7/7/2014 at 6:37 AM

sld -soldaat
sldI -soldaat 1e klasse
kpl -korporaal
kplI -korporaal 1e klasse
sgt -sergeant (bij de zgn bereden wapens* wmr-wachtmeester)
sgtI -sergeant !e klasse (bij de zgn *wachtmeeste 1e klasse)
Sm -sergeant-majoor
Sma -sergeant-majoor administrateur
Smmb -sergeant-majoor materieel beheerder
Csm -compagnies sergeant-majoor
Smi -sergeant-majoor instructeur
Aoo -adjudant
Aooi -adjudant instructeur
Vndg - vaandrig (zgn * kornet) (jongste officier)
Tlnt - tweede luitenant
Elnt -eerste luitenant
Kpt -kapitein (zgn* Ritmeester)
Maj -Majoor
Overste - Luitenant-kolonel
kol -kolonel
briggn -brigadegeneraal

* bereden wapens zijn :art.-artillerie, cav.-cavalerie, kmar -koninklijke marechaussee

7/7/2014 at 1:54 PM

misschien ook wel handig bij het lezen van documenten: http://www.militair.net/Extra/Militaire%20afkortingen/

7/14/2016 at 1:18 PM

Wat betekent 'Vend.' in het vroeg-Belgische leger? W. van d'Eynde, 1744
38 Dragonders op Holland. Hertog Fredrik te Saxen-Gotha. 10 Compagnien

Private User
7/14/2016 at 2:36 PM

Misschien betekent vend = vendémaire

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vend%C3%A9miaire : Vendémiaire was de eerste maand van de Franse Republikeinse Kalender. De naam betekent: Wijnmaand.

Vergeleken met de gregoriaanse kalender begon de maand op 22, 23 of 24 september en eindigde op 21, 22 of 23 oktober.

7/15/2016 at 5:09 AM

Dank je, Ann, voor je meedenken. Die betekenis van vend. had ik ook gevonden, maar het gaat hier duidelijk over een militaire rang of functie. In mijn vraag was ik hierover niet duidelijk. Ik nam te gemakkelijk aan dat dit duidelijk was. Een vriend van mij kwam met deze oplossing: Vendelier?(met een vlag zwaaien) Zoals ze vandaag de dag nog "vendelen" bij de schuttersgilden in Brabant. Volgens mij ook oorsprong van vendelen in het leger. Als communicatiemiddel. Tevens een rang, bevel over een kleine eenheid. De rang van vaandrig zal inderdaad ook op gebaseerd zijn. Denk ik aan het woord vaantje. Tegenwoordig is een vaandrig volgens mij de rang onder 1e luitenant. Boven adjudant. Heel aannemelijk, nietwaar?

Private User
7/15/2016 at 6:20 AM
Private User
7/15/2016 at 9:01 AM

ik heb eerder eens 'n poging gedaan wat NAVO-rangen te documenteren in project-pagina https://www.geni.com/projects/Militairen-in-de-familie/5154
maar bij militairen ontkom je nooit aan afkortingen. Misschien omdat de communicatie in een gevechtssituatie snel moet...:-) In elk geval had mijn Pa ook de tique (kan het niet anders noemen) dan voor alles en nog wat afkortingen te verzinnen, die je dan snel moest leren, anders snapte je geen jota van wat-ie van je wou.

Private User
7/15/2016 at 10:51 AM

Het algemeen goed gebruik om de eerste keer dat je een afkorting gebruikt deze uit te leggen. Maar dat is alleen als het in de vorm van een verhaal met een begin en een einde is . Anders dien je altijd te ter aller tijden te verwijzen naar een tabel waar je de afkortingen uitlegt. Dus iets overnemen uit een bron zonder de tabel mee overnemen is niet zo verstandig. Soms ontkom je niet aan afkortingen of vaktaal, maar zonder uitleg van je vaktaal, definities of afkortingen wordt je verhaal van waardevol waardeloos. Zo is de familie stamboom "van Dijk uit vleuten" afkortingen gebruikt voor plaatsen, maar ik heb de tabel wel gezien, maar vergeten waar al die afkortingen voor staan.

Private User
7/15/2016 at 10:54 AM

Mijn punt is de militaire afkortingen en rangen zijn vaktaal en zonder uitleg aan welke NAVO rang het gelijk staat of wat de rang in houdt, wordt het een naampje, maar zonder betekenis.

Private User
7/16/2016 at 12:19 AM

Let's make a Geni-project-page with ALL the abbreviations for military family-members, ok? You make a start, Private User ?

Private User
7/16/2016 at 12:21 AM

I suggest you use the afphabetical order, or do you prrefer a chronological or topographical one? In that case we have to learn POSTCODE-abbreviations for all nations...

7/16/2016 at 7:22 AM

Dank je, Jacobus, voor jouw verhelderende inbreng.

8/2/2016 at 3:02 AM

Alles in iedergeval veel gaf job Waterreus al op 07-07-2014

Showing all 20 posts

Create a free account or login to participate in this discussion