Ser nå i profilen til hans "kone" at hun skal være datter til Anders på Vatne og Kristine Sigurdsdatter på Valvatne (moren hennes var av Smør-ætten). Hun skal ha vært gift med Torstein Trondson Benkestokk. Noen mener at hun også var gift med Torstein Askjellson Bjørku, Voss. (Rike-Torstein).
Det vil da si at her er det blandet sammen endel..
NST XVIII, side 199: Om Rike-Torstein, namnen hans på Bjørko og rikdomen hans, av Asgaut Steinnes.
Til å byrja med kan det vera grunn til å slå fast tri ting:
1. Det er ingen stad sagt i kjeldene at Rike-Torstein Askjellsson budde på Bjørko på Voss, at han åtte jordegods på Voss eller at han i det heile hev hatt noko med Voss å gjera.
2. Torstein pä Bjørko er då heller ikkje nokon stad i kjeldene kalla Torstein Askjellsson eller Rike-Torstein.
3. Det er ingen stad sagt i kjeldene at den Askjell Torsteinsson som er nemnd på Voss i tidi 1427-1449, budde pä Bjørko.
Side 205: Torstein pä Bjørko var ikkje Rike-Torstein.
Takker for det Remi!
Regner egentlig med at det da er sammenblandet tre profiler:
* Torstein på Bjørko
* Rike-Torstein Askjellsson.
* Torstein Trondsson Benkestokk.
Men ser samtidig at det er en grundig debatt om Rike-Torsten på brukerforumet som jeg nok må lese over.. Kan være jeg spør deg om jeg trenger å få merket noen med MP for å hindre sammenslåing..
Etter det jeg leser av Finn Olderviks innlegg er ikke Kristine som var gift med Erik Ormsson av Orm-ætten hans datter.. Dette skal ha vært påstått av A. Kielland i boka ”Familien Kielland”, men avvist av O. Olafsen i Historisk tidsskrift og senere artikler. Men disse to identifiserer begge rike-Torstein som sønn av Askjell Torsteinsson som nevnes på Voss, det er også fra Olafsen at rike-Torstein blir identifisert som den samme som Torstein på Bjørko. Men alt dette avviser Steinnes som du nevner, men leser også i debatten at Sollied mener at rike-Torstein er den samme som Torstein Askjellsson på Bjørko i Voss, men er nå usikker på akkurat om han hadde den ordlyden..
Ifølge Knut Handeland kan rike-Torstein ha vært gift med en datter av Håvard Botolfsson på Finne. Ser også andre forslag..