Torstein den rike - Rike-Torstein en Benkestokk?

Started by David Widerberg Howden on Wednesday, June 4, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts

Jeg har sett gjennom flere debatter, men kan ikke se at Benkestokk er knyttet til han, har derfor fjernet dette som etternavn, men hvis noen har kilder som viser dette, så kom gjerne med dette..Merkelig nok er datteren også kalt Smør!

Ser nå i profilen til hans "kone" at hun skal være datter til Anders på Vatne og Kristine Sigurdsdatter på Valvatne (moren hennes var av Smør-ætten). Hun skal ha vært gift med Torstein Trondson Benkestokk. Noen mener at hun også var gift med Torstein Askjellson Bjørku, Voss. (Rike-Torstein).

Det vil da si at her er det blandet sammen endel..

NST XVIII, side 199: Om Rike-Torstein, namnen hans på Bjørko og rikdomen hans, av Asgaut Steinnes.

Til å byrja med kan det vera grunn til å slå fast tri ting:
1. Det er ingen stad sagt i kjeldene at Rike-Torstein Askjellsson budde på Bjørko på Voss, at han åtte jordegods på Voss eller at han i det heile hev hatt noko med Voss å gjera.
2. Torstein pä Bjørko er då heller ikkje nokon stad i kjeldene kalla Torstein Askjellsson eller Rike-Torstein.
3. Det er ingen stad sagt i kjeldene at den Askjell Torsteinsson som er nemnd på Voss i tidi 1427-1449, budde pä Bjørko.

Side 205: Torstein pä Bjørko var ikkje Rike-Torstein.

Takker for det Remi!
Regner egentlig med at det da er sammenblandet tre profiler:

* Torstein på Bjørko
* Rike-Torstein Askjellsson.
* Torstein Trondsson Benkestokk.

Men ser samtidig at det er en grundig debatt om Rike-Torsten på brukerforumet som jeg nok må lese over.. Kan være jeg spør deg om jeg trenger å få merket noen med MP for å hindre sammenslåing..

Det viktige må jo da også være at barna blir koblet til riktig far..

Etter det jeg leser av Finn Olderviks innlegg er ikke Kristine som var gift med Erik Ormsson av Orm-ætten hans datter.. Dette skal ha vært påstått av A. Kielland i boka ”Familien Kielland”, men avvist av O. Olafsen i Historisk tidsskrift og senere artikler. Men disse to identifiserer begge rike-Torstein som sønn av Askjell Torsteinsson som nevnes på Voss, det er også fra Olafsen at rike-Torstein blir identifisert som den samme som Torstein på Bjørko. Men alt dette avviser Steinnes som du nevner, men leser også i debatten at Sollied mener at rike-Torstein er den samme som Torstein Askjellsson på Bjørko i Voss, men er nå usikker på akkurat om han hadde den ordlyden..

Ifølge Knut Handeland kan rike-Torstein ha vært gift med en datter av Håvard Botolfsson på Finne. Ser også andre forslag..

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion