Rollo - dansk eller norsk?

Started by Ole Kristian Moustgaard on Saturday, May 31, 2014
Problem with this page?

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 7 posts
5/31/2014 at 3:06 AM

En faglig diskussion mellem to historikere - Norske, Dagfinn Skre og danske Søren Michael Sindbæk, er ikke enige om hvor Rollo blev født!
Men de danske vikinger var de sejeste, kan man læse om i "alt om historie"!
Derfor skal fødsels-profilen på Rollo ikke være norsk - da det ikke er afgjort, hvor Rollo er født!

5/31/2014 at 12:22 PM

Og heller ikke dansk siden det ikke er avgjort at han var dansk heller.

Det arbeides med å skaffe DNA av hans sønn og sønnesønn, men franske myndigheter har litt trøbbel med å gi tillatelser. Inntil DNA foreligger kan ikke dette spørsmålet besvares.

6/2/2014 at 1:20 AM

Rollos fødested skal så fjernes fra profilen!

6/2/2014 at 1:44 AM

Ole, det har vært en lang diskusjon under profilen Gange-Hrólfr 'Rollo' Ragnvaldsson.
Det er nok de færreste som har funnet den u-taggete diskusjonen du har prøvd å starte her.

6/2/2014 at 1:46 AM

(jeg er forøvrig enig i at Sykkylven ikke har belegg i kildene. Selv om det er farskapet diskusjonen har stått om så har vi ikke dokumentasjon overhodet på hans fødested. Så jeg fjernet det.)

mit svar er nærmere et spørgsmål . leger de norske børn - i samme grad som de danske børn , og jeg legede legen da jeg var barn sammen med næsten alle kammeraterne på legepladsen - Rolf og hans kæmpere ? jeg går stærkt ud fra at Rolf i denne børneleg netop er Rollo .... kan man derudfra sige noget om hvor minderne om Rolf / Rollo er størst ? ... og er der ikke en historie omkring Rollo , da han i Frankrig talte om hans herkomst , sagde han at han var dansker ...... det mener jeg faktisk svagt at kunne erindre fra skrifter og legenderne om ham .

6/3/2014 at 3:00 AM

Minnene om Rollo er utvilsomt sterkest i Normandie.

Det finnes en lang historie om Rollo fra Duodo of St. Quentin, og han bruker navnet "Dacia" om Rollos opprinnelsessted - det virker sannsynlig at han mente Danmark da han skrev det, men 1) identifikasjonen er ikke sikker, og 2) han snakket ikke nødvendigvis sant.

Sjekk diskusjonen http://www.geni.com/discussions/133859?by_or_about=2915061&msg=... (94 innlegg), og referansene fra den.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion