Tydning av håndskrift

Started by Karin Gullhav on Friday, May 2, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts

Har lenge savnet en slik norsk/nordisk samlet tråd, og kan ikke se at det finnes en slik fra før. Ikke sjeldent dukker det opp "uleselige" opplysninger i kirkebøker og andre skriftlige dokumenter fra en svunden tid. Etter lang tid og mye kvalifisert gjetting klarer jeg det oftest selv, men så vet jeg at det fins flere her inne som er utrolig dyktig med dette, noe som selvsagt kommer med lang erfaring. Ofte ser jeg at det står det som blir tolket av andre, så i det minste lærer jeg å lese det "uleselige" mye bedre med litt hjelp.

De som har slike problemer, bør vedlegge link til originalkilden, og er det f.eks. en innscannet kirkebokside kan det være lurt med både billedlink og permanent sidelink.

Så får man håpe at noen ved tid og anledning, kan hjelpe til å med å tyde "uleselig" håndskrift".

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=11&uid=146133&ur...

60. | 19.mars | 3.juli Hlade | Anna Caroline | uekte | Ungkar. Dreng Arent Halvorsen Lykkensprøve, Pige Ragnild Hansdatter ( og det etterpå greier jeg ikke lese...)

Faddere: .... Marith Berg, ..... Ingeborg Torborgsdatter, pige Maren Hansdatter Lykkensprøve, unkar Iver Guttormsen, unkar Tellev Olsen i Trhjem, unkar Niels Christensen (?)

I feltet aller bakerst klarer jeg ikke tyde mye vettig.

Kan noen hjelpe, blir jeg glad, for jeg finner ingen spor videre etter Arent Halvorsen Lykkensprøve og Ragnild Hansdatter. som er foreldrene til mi tippoldemor Anna Caroline Arentsdatter, som dette er dåpen til.

Ser jeg konsekvent har skrevet ungkar feil, beklager :-)

Noen endringer :-)

19 Mai.
3 Juli i Hlade.
Uk. og Skomg. Arent Halvorsen Lykkensprøve og Pige Ragnild Hansdr. sammesteds.
Mdme. Marith Berg, K. Ingeborg Torbergsdr., P. Maren Hansdr. Lykkensprøve, Uk. Iver Guttormsen Nyegaard, Uk. Tollev Olsen i Thjem., Uk. Niels Christophers.
Hendes 2det, hans 1ste Lml. Af hendes Moder.

Ellers så har jeg allerede gitt deg 1865-tellingen til familien i den andre diskusjonen. :-)

Karin Gullhav, det kan være en fordel å starte en slik diskusjon under http://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk prosjektet da alle som følger dette prosjektet (i dag 1540) personer da automatisk vil følge/bli gjort oppmerksom på innlegg der.

Litt interessant det med Skomager - har funnet flere skomagere fra trønderlag som kom nordover og har etterhvert begynt å ane en sammenheng mellom dem, - reint slektsmessig i form av inngifte..

Tusen takk, Remi!
Hadde 19.mai før som f.dag, men etter å ha lest transkripsjonen fra denne dåpen, endret jeg det til mars i dag..! Er bare å endre tilbake.

Ser jeg gjør mye ukvalifisert gjetting når jeg ikke helt skjønner hva det står... Hadde aldri greid å gjette at det skulle forestille Skomg. - enda jeg visste fra før at han var Skomager.

Var også helt innstilt på at det bak Ragnilds navn skulle stå et stedsnavn som jeg ikke greidde å få vridd til å bli noe vettig. Sammesteds stemmer bedre med at de begge bodde på Lykkensprøve på Lade. :-))

Dette betyr altså at hennes mor hadde et barn fra før født utenfor ekteskap; så da har jeg enda en person å lete etter, for dette barnet fantes ikke med på FT 1865.

Kan jeg bare kopiere det jeg har skrevet øverst her, Bjørn, og starte en slik diskusjon der du foreslår? Sikkert en fordel å ha en sånn diskusjon der - men det tenkte jeg ikke på i stad.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion