Takk for et godt og informativt innlegg i diskusjonen, Henrik.
Bare for at dere skal forstå litt om mitt ståsted, så har jeg 30 års erfaring med slektsforskning og jeg har eksamen fra Norges eneste høyskoleutdannelse innen genealogi uten å gå veien om historiefagene.
For meg er ikke Geni noe annet enn et registreringsprogram for genealogiske data og informasjon på lik linje med alle andre slektsforskningsprogram. Eneste forskjellen er at det er et samarbeid mellom forskjellige brukere i stedet for at du bare er eneste bruker av programmet. Ergo bør disse brukes likt og en bør ha samme standard uansett hvilket program en bruker.
Utsagnet mitt om Kristianne er svært usikker er i en genealogisk sammenheng og som sådan uavhengig av hvilket slektforskningsprogram vi bruker. Jeg har ikke sammenlignet dette med hva som ellers ligger på Geni og ikke er det min intensjon heller, jeg har kun vurdert kilden til opplysningen og for mye den er til å stole på, og som sådan er den svært usikker. Innen genealogien bær koblinger mellom personer som er svært usikre ikke bli koblet sammen, fordi det da ser ut som fakta, men i stedet bli nevnt som en teori, og da i biografien til personen. Dette er også uavhengig av hvilket program en bruker.
På Geni er det mye av dette, og vi seriøse slektsforskere prøver å gjøre noe med dette, og vi prøver å vise hvordan kilder bør brukes og hvor mye de er til å stole på. Vi prøver også å vise hvordan informasjonen i kildene bør skrives i profilene ut i fra en vurdering av troverdigheten til kilden eller opplysningen i den. Vi prøver også å vise at det er normalt å prøve å finne andre uavhengige kilder som nevner det samme, som dermed kan bekrefte opplysningene. Det er slik slektsforskningen bør gjøres. Så vi prøver å vise "kokkene" hvordan maten skal lages.
Alle bør ha slektsforsknings-databasen sin på sin egen private pc, med mange sikkerhetskopier. Og det bør være denne private basen som er hoveddatabasen for slektsforskningen sin. Å bare ha slektsforskningen sin på et online dataprogram som en ikke har noen kontroll på, er i mine øyne farlig, spesielt dersom du er litt seriøs. Hva om bedriften som eier f.eks. Geni gikk konkurs, hva ville så skjedd med dataene dine. De ville så klart være tapt for alltid. Så jeg arbeider hovedsakelig ut fra min egen pc, Geni er bare en sekundær base for min del. Og jeg er helt enig i at det er mye fantasi på Geni, f.eks. linjer tilbake til Harald Hårfagre som er nesten umulig å bevise, og til guddommeligheter som Odin, Zevs og Gud den allmektige, men disse får jeg ikke gjort så mye med, men personer mellom 1350-1650 hvor det er mulig å finne kilder, er enklere å forholde seg til og det er enklere å luke ut de som er usikre og dårlig kildebelagt, slik som Kristianne. Dersom det ikke eksiterer noen koblinger mellom f.eks. Odin og oss nålevende, så gjør det ikke noe om sagaene fra Heimskringla ligger på Geni, siden ingen av oss er koblet til den via en troverdig kobling.
Tore, vi vil aldri finne noe alternativ, siden vi ikke vet om en person ved navn Kristianne som frilledatter av Christian IV noen gang har eksitert, og det vil vi neppe noen gang et svar på. I slike tilfeller, så stopper vår slektslinje der, resten tilhører eventyrene, og eventyr bør ikke være med i et stort samarbeidsprosjekt. Klart det kan være fakta i de muntlige fortellingene, hovedproblemet vårt er at dersom noen kommer med en påstand om at en kobling mellom to personer er til stede, så skal den personen sannsynliggjøre denne koblingen med kilder og helst ha analysert troverdigheten til denne opplysningen. Dette er normalt innen genealogien. Jeg har bare en linje som går forbi 1480, og den er adelig, og ei linje tilbake til 1480, og den tilhører en slekt der personen ble biskop. Så normalen er at slektsforskningen til de fleste av oss stopper rundt år 1600-1650 fordi kildene ikke kan gi oss sikre nok opplysninger tidligere enn dette.