Hej!
Jag är lite nyfiken på hur man kommit fram till att Anders Larsson i Tomasbo, Ramsbergs socken är far till Anders Ramstedt i Finland? Anders Larsson är relativt lätt att följa i kyrkböckerna och vad jag kan se har han en son Johan f.1730. Anders Larsson och Ingrid Klasdotter har även en son med förnamnet Anders (här på Geni felstavat "Andres"), han är dock född 4.10.1726 (enligt Ramsberg C:3 (1726-1749) Bild 8). Enligt husförhörslängden Ramsberg AI:6b (1734-1754) Bild 107 / sid 100 tycks de även ha en son Anders som är född 1728, honom går dock inte att hitta i doplängder, möjligen är det felskrivet och rör sig om samme Anders f.1726. Jag är tacksam för hjälp att orientera mig i dessa släktskap och om någon har tid tar jag gärna emot den information som finns att tillgå.
Tack på förhand!
Det vore överhuvudtaget intressant att se hur de olika kopplingarna gjorts, även vad gäller Anders Ramstedts fru Elisabet Valentinsdotter eftersom få av de uppgifter som presenteras här på Geni går att bekräfta i kyrkböckerna. Med tanke på att födelseort anges som Närke misstänker jag att några säkra uppgifter inte finns eftersom Närke onekligen är ett landskap som innefattar mer än några få socknar.
Hej
Jag har använt mig av Mikko Ramstedt forskning som finns i MyHeritage Family Trees
och sedan fanns, med den är borta nu en Databas över Smeder på netet
och Man skall alltid vara kritisk till sekundära källor.
och Anders Ramstedt fanns i Toppen på det finska trädet
och i Databasen stod Anders Larsson Ramstedt som far, och honom Hittade Jag i Det svenska trädet, då jag jämförde Databasen och Geni stämde allt jag tog flera stick prov, därför slog jag ihop träden
det goda med Geni är dessa diskussioner
vad gällande orten, orter som näms i samband ned Ramstedt är bla. Sura hammar, Ramnäs och Fellingsbro och dessa orter ligger väl i Närke.
och man vet att Svenska smeder kom till bruken i Finland
se även
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/12231.html?945031757
Postat onsdagen 29 september 1999 - 22:04
Hej och tack för ditt svar Robert!
Jag har själv tagit del av dessa diskussioner på bl.a. Anbytarforum, dock saknas ofta tydliga källhänvisningar. Därtill kommer att namn som Ramstedt m.fl. inte är unika i någon mening, däremot indikerar de möjligen ett ursprung i orter såsom Ramnäs.
Med hjälp av kyrkböcker från den aktuella tiden har jag kunnat konstatera följande;
Anders Ramstedt f.1730 gift med Elisabet Valentinsdotter f.1732 flyttar från Stensta bruk i Fellingsbro till Sevalla socken 24.9.1753 (Fellingsbro AI:9d (1746-1755) Bild 193 / sid 188). De har då en dotter, Anna f.6.5.1753 (Fellingsbro C:6 (1742-1763) Bild 137 / sid 266).
Jag har inte lyckats att lokalisera dem i Sevalla ännu, flyttningslängder verkar dessvärre saknas för denna tid för den aktuella socken, men jag tittar vidare när jag får tid framöver. Med de uppgifter jag har till hands i nuläget skulle jag inte vilja anta mer än att detta sannolikt rör sig om det par som senare dyker upp i Finland, baserat på födelseår för Anders, Elisabet och dottern Anna.
Apropå Elisabet Valentinsdotter så är hon enligt vigsellängden hemmahörande i Söderby, där återfinns som nämnt Valentin Erson och Kajsa Persdotter, vilket gör det troligt att det är hennes föräldrar, dock saknas födelseår på den "Lisa" som antecknats såsom parets dotter. Valentint Ersson anges vidare (enligt Anbytarforum) vara född i Ramnäs, det finns mycket riktigt en Valentin Ersson född i Ramnäs med det avvikande födelseåret 1701, hur denne kopplats till den Valentin som dyker upp i Fellingsbro anges inte i det material jag tagit del av hittills.
Vad gäller Anders Ramstedt har det på bl.a. Anbytarforum presenterats diverse datum o.d. vilka skulle belägga hans ursprung, dock anges sällan eller aldrig källor varför det är mycket svårt att konstatera riktigheten i någon av uppgifterna.
Det vore riktigt intressant att så gott det är möjligt utreda dessa släktskap eftersom de tydligen väckt frågor i över ett decennium.
Hej, jag hamnade här 1½ år efter denna diskussion, men hoppas ngn läser då jag förundras över namnet "Ramstedt"
Min FM MM F @JohanWåström F @JanJanssonAndersson är son resp sonson till Anders Larsson f 1754, son till Lars Andersson f 12/3 1720 d 3/5 1789, son till Anders Larsson f 25/5 1692 d 1789, son till Lars Iwarsson f 1638 d 17/5 1701, son till Iwar Larsson f 1603 d 1/4 1689. De tre senare dyker helt plötsligt upp i Anbytarforum och på Geni under namnen Ramstedt och finska förgreningar. Säger som Daniel här att jag är nyfiken.
Vi har tydligen flera här med samma ana i Anders Larsson f 1692 i Ramsberg (Skyttetorp).
Jag undrar därför vilka som heter Ramstedt och från vilken generation eftersom jag inte sett något i Husförhörslängder om Ramstedt.
MVH / Janolof
Hej Janolof,
det var ett tag sedan jag hade tid och möjlighet att fördjupa mig i släkterna Ramstedt från Ramsberg (att jag skriver i plural beror helt enkelt på att det möjligen rör sig om fler än en släkt). Namnet Ramstedt är inte på något sätt unikt utan förekommer även i andra orter såsom t.ex. Ramnäs och indikerar endast att den eller de som tagit namnet antagligen har velat markera anknytning till orten.
Såväl ättlingar till Anders Johansson (f. 1701 i Ramsberg) såsom av dig nämnda Anders Larsson (f. 1692) har antagit efternamnet Ramstedt, något släktskap dem emellan har mig veterligen dock ej kunnat påvisas än så länge.
Vill du veta mer om släkterna Ramstedt är mitt råd till dig att noggrant följa familjerna via t.ex. Arkiv Digital, såväl bakåt som framåt i tiden. Anbytarforum etc. är tyvärr inga källor, även om många väljer att behandla dem som detta.
Då jag får tid över har jag för avsikt att vidare studera släkten Ramstedt utifrån Anders Andersson Ramstedt (Anders Andersson Ramstedt), än så länge har jag dock ej kunnat konstatera något släktskap till övriga Ramstedt i samma trakt, även om vissa indicier förekommer (dopvittnen etc.).
Summa summarum rekommenderar jag att avstå från att ta fasta på uppgifter från Anbytarforum, då de sällan åtföljs av korrekta källhänvisningar (om några). Däremot finns som sagt en del information i kyrkböckerna, särskilt om man tar hänsyn till vad som många gånger står skrivet i marginalerna.
Titta gärna på t.ex. Anders Andersson Ramstedts profil där jag noterat en del av det som framkommit hittills.
Med vänlig hälsning,
Daniel
Tack Daniel.
Ja jag har inget att anföra mot olika familjer som kallar sig Ramstedt, jag var mest förvånad när jag började karlägga Lars Andersson f 1720 (son till Anders Larsson f 1692 och Ingrid Clasdotter f 1693) och hittade här på Geni flera träd med samma personer som härrörde från Lars Iwarsson Ramstedt f 1638 och framåt, där Anders Larsson (och även syskon) hette Ramstedt.
Eftersom jag inte stött på namnet i husförhören blev jag nyfiken.
Nu finns en hel del att kartlägga tack var det, så jag tackar och bockar.
MVH / Janolof