Anne Osmundsdatter Vesterhus - Søker informasjon / kilder: Høvåg

Started by Harald Tveit Alvestrand on Tuesday, April 15, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 7 posts
4/15/2014 at 1:37 PM

Denne profilen irriterer meg - utfra det som står i bygdeboken for Tveit er det klart at noen vet hvem foreldrene hennes er (forfatteren sier at hun er tremenning med sin mann) - men Høvåg ser ut til å være en av de få bygdene på Sørlandet som ikke har egen bygdebok, og jeg finner ikke hvor jeg skal lete etter mer info tilbake på 1700-tallet.

Er det noen som har et godt forslag til hvor jeg kan lete etter kilder for damen? (hun er min mormors mormors mormors mormor ... rett linje i det kvinnelige sporet - så derfor spesielt interessant for meg...)

4/15/2014 at 5:07 PM

Tenker du har Anne sin dåp her i Oddernes, nederst på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9806&idx_id=9...

og da har du samtidig trolovelsen og vielsen til foreldrene her i Vestre Molands ministerialbok, den første for året 1720: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9611&idx_id=9... De er trolig trolovet og viet i Høvåg kirke siden det står en H på slutten av hendelsen.

Så da kan du slutte å irritere deg, problem løst :-)

4/15/2014 at 5:10 PM

Du finner mor til Anne introdusert her som hendelse nr. 2 i 1721, der det står at barnet er døpt i Oddenes. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9806&idx_id=9...

4/15/2014 at 5:12 PM
4/16/2014 at 1:53 AM

Takker meget! Fantastisk leting!

Remi - jeg greier ikke å lese hva det står etter "Marte Ommundsdatter" på Anne sin dåp - virker som om denne presten ikke følger praksis med å skrive navnet på ungen understreket, så jeg er ikke helt trygg på hva setningen sier.

På vielsen står det "Copul. Heria Epiph. 1721" eller noe slikt - betyr vel at de er viet på en eller annen kirkelig dato? Fant ikke noe annet som så ut som en dato i oppføringen. (Epiph = pinse, tror jeg)

Den siste - "introduc." - hva er dette for slags oppføring? Kildene står benevnt som "Ministerialbok A1" og "MInisterialbok A2" - var dette en dobbelt bokføring istedetfor det senere "minsterialbok og klokkerbok"?

4/16/2014 at 3:55 AM

Annes dåp:
d. 14 Jan. døbt Osmund Ellefssøn Westerhuus og Marthe Ommundsdaaters Barn; af Hovedssøn I Molands Præstegield; kaldet Anne; En Quinde Guru Olsd. bar det. De andre Jacob Bertelsøn Søm, Jørgen Pedersøn Westerhuus, Peder Jensøn Westerhuus, Bent Nielssøn Søm, Anne Christensdaatter Kvaase, Anna Hoschildsdaatter Vesterhuus.

Trolovelsen og vielsen:
Vesterhus står over navnene. Aasmun Ellefsøn og Marthe Aamunsdtr. (så noe som er overstrøket = uviktig) bleve Trolovede Feria Epiphan. Copul. Den 5te Trinit.
Feria Epiphan. = Hellig tre kongers dag = alltid 6. januar.
5te Trin. = 5. søndag etter Trefoldighet = som i 1720 var den 30. juni.
Copul. = Viet.

En introduksjon er en hendelse som skjer ca. 6 uker etter et barn fødsel og det er mor og presten som er hovedpersonene. Etter en fødsel er mor ansett som uren og får ikke lov til å komme til kirken og delta i gudstjenester. Søndagen 6 uker etter fødselen blir mor presentert for menigheten igjen og denne kirkelige hendelsen kalles en introduksjon, og mor blir dermed introdusert for menigheten. Vi kan bruke denne hendelsen til å finne ut av barnets fødselsdag med en ukes feilmargin i hver retning.

Teksten ved introduksjonen er:
Marthe Aamunsdtr. Westerhuus introd. Dn. Sexag. i Høvog Kircke af Hr. Ole Truns./Aruss?? men hendes barn er bleven døbt i Oddernæs Kircke. (Jeg er usikker på prestens etternavn, men å finne ut hvem som var prest i Høvåg, Vestre Moland prestegjeld på denne tiden klarer du sikkert.) Kilden er Ministerialbok for Vestre Moland, nr. A 1, 1687-1760, fol. 41b.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion