Josva Friederich La Cour - Om lejermål og antallet af børn

Started by Keld Molin on Tuesday, February 4, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts
2/4/2014 at 12:45 PM

Prøv at se KB Odense Skt. Hans 1705-29, opslag 143, nederst.

Her anføres det, at Josva Friderich blev absolveret d. 25. april 1723 for et lejermål, hvor der refereres til dåben d. 24. januar 1719 – altså han fik ”kun” 2 børn med Karen Michelsdatter. Ved dåben er det anført, at han er tjener for oberst von Deden, som han er udrejst med – så derfor går der så lang tid. Vi ved, at han af profession var graver, men måske var han også soldat, som sin far – og i denne periode af Danmarks-historien var man ikke kun soldat af navn, men også gavn - så han kan have været i krig...

Karen Michelsdatter var for øvrigt logerende hos hans far, og fik allerede i 1707 et uægte barn med en fuldmægtig hos byfogeden.

Også dengang var livet ”spændende og kompliceret”! Det ser ud til, at vi har fælles forfædre til og med Søren Josva Mathiesen i Smerup sogn, og herefter skilles vores veje.
m.v.h.
Keld Molin

2/4/2014 at 10:39 PM

Ja den har jeg jeg set. Har ikke lige fået opdateret det sidste jeg har fundet. Dette lejermål bliver begået i Allesø sogn. Her opholder Karen sig kortvarigt. Disse lejermål blev som regel opdaget når der kom et barn ud af det. Jeg har søgt efter Josvas død, både i Odense, Nyborg og Kalundborg men har ikke fundet ham endnu. Jeg havde håbet på et skifte så jeg kunne få bekræftet mine antagelser. Han var soldat, men tilsyneladende løst knyttet til hæren, da han også var registreret i Skrædderlauget som sin far. Jeg tænker han er død i tjeneste eller kommet andet sted hen vi ikke kender. Prøv at slå op på det der hedder Wads Sedler og søg på La Cour. Her dukker der en sag op med netop Josva LA Cour ved Odense byfoged. Han bliver dømt til at betale nogle penge for nogle varer. Han står fadder ved sin søsters børn til 1729 og så er han væk.
Hvis du ligger mærke til fadderne ved Balttzar La Cours børns fødsel. Først i Nyborg 1792 Josva og så ved søsteren i Odense er det ikke almindelige soldater der står fader, men højere op i rang. Jeg er i gang med at undersøge om der er et skifte over Baltzar og hans kone fra Odense for at se om der er flere børn af Baltzar og Wolborg. Fandt nemlig nedenstående. Ud over denne Conradt, fandt jeg også en Vilhelm i Nyborg. Begge soldater. De passer med alder, der gør de kan være brødre til Josva Frideric.
Straf følger paa Synden Hvilcket denne Syndere her medvelbekiendt ved navn Conradt Lacuur, Som den.28 may Aar 1731 Udi Nyborg blef hen Rettet Saaledes bt Haand og Havedet blev af hug ven med Øxen der eftter blef Kropen lagt paa et HiUl Hovet og Handen paa Pellen Viisen har Synderen selv digtet paa Tydsk Isit Fensel paa Dansk ter begeren tryck paa Dansk Ach! Gud hvor ieg bedrøves Melod Hiertelig mio nu længes

Odense Tryskt udi Otthense Aar 1731

Så ja livet har sandeligt været spændende og konpliceret dengang også. Det er en noget farverig gren af familien. Når man så samtidig betænker at Baltzar højst sandsynligt er flygtet Fra Frankrig på et eller andet tidspunkt. Han er nok af borgerslægt eller adel, da han kan skrive. set hans underskrift et par steder. Den er ret flot.
Mvh.
Anette Boye

2/5/2014 at 3:10 AM

Jeg ved ikke om du har kendskab til stambøgerne. Angående soldater informationer. Både de danske og de udenlandske hvervede soldater blev registreret her.
I Tilfælde af Josva Friederic hvor vi jo ved at han er under Oberst Dedens regiment. Så kan vi jo måske finde hvor han forsvandt hen og så finde skifte.
Hvad angående Baltzar kan der måske denne vej findes yderligere informationer på ham. Hvornår han er kommet til landet og hvorfra (Måske over Tyskland, som en del Protestantiske Frankmænd gjorde).
Desværre kender vi ikke hans Kompani, men måske faderne ved hans søns dåb kan give et hint. Her er en Adjudant Winterfeld fader. Måske tjener han denne?.

Nu bor jeg på Fyn og har sjældent en date med Rigsarkivet hvor Stambøgerme desværre ligger. Er du tæt på??
Ellers vil jeg prøve at skrive til dem og se om der er noget der kan udlånes til Landsarkivet på Fyn.

P.s. Har ingen problemer med at læse dem, da jeg er historiker og skrev speciale om Trolddomsprocesser på Fyn perioden 1550 - 1650. Nogen gange er det dog gætværk. Så hvis du har spørgsmål til noget så skal du bare spørge.

Mvh. Anette Boye

2/5/2014 at 8:19 AM

Hej Anette
Sender du ikke en mail til keld.molin@mail.dk - så vi kan skrive lidt mere uforstyrret frem og tilbage... ?
m.v.h.
Keld

2/6/2014 at 1:55 AM

Hej Keld
Skal gerne have sendt dig en mail. Min mail er: guldage@webspeed.dk

Mvh. Anette

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion