Anders Jakobsen - Feil knytning mot foreldre på Anders Jakobsen ?

Started by Leif Bjarne Høybakk on Wednesday, January 29, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts
1/29/2014 at 12:56 PM

Anders Jakobsen født 1726 på Indre Aun i Trondenes ligger med foreldre John Kristoffersen og NN Andersen. Fornanvnet til faren tilsier jo at her er det en feil (John kontra Jakobsen på sønn) men ikke minst så er sønnen født i 1726 og hans far i 1759, så dette er jo helt klart feil. Nå kjenner jeg ikke denne greina så godt så jeg har ikke sett på hvem foreldrene kan være. Er det noen som er kjent på denne greina som kan se på dette?

Private User
1/29/2014 at 1:25 PM

Tja, - kom selv over ett tilfelle i går, Jacob Pareli Pedersen som etter alle "regler" skulle ha hett Pedersen, ikke Jacobsen. Driver fortsatt å leiter etter kilder, men på hans ekteskap 1831 står han som Jacobsen i likhet med faren.

Private User
1/29/2014 at 1:28 PM

Min erfaring er at spesielt i Troms tok man tidlig i bruk frossent patronymikon og ektefellens navn, - i mange tilfeller nesten hundre år tidligere enn andre steder i landet, så her er det viktig å ikke anta ting, men dobbeltsjekke om man har primærkilder.

1/29/2014 at 1:51 PM

Men faren er jo født etter sønnen... så her må det jo være noe fishy.

Private User
1/29/2014 at 2:03 PM

Sikkert bare en skrivefeil, - det har vært noen merginger i det området i det siste, - skal være 1794 - han er oppført som 38 år når han giftet seg i 1831.

Hvis fødested er riktig finnes nok ikke kirkebøker - Berg og Torskens kirkebøker gikk tap da prestegården på berg brant i 1845

1/29/2014 at 2:40 PM

Vet ikke helt om vi snakker om samme person nå, men det ser ikke ut som fødselsår er feil på Anders Jakobsen. Han er født i 1726 og kona i 1731 og barna på 1760 tallet. Ser ut til å stemme det. Men han kan ikke ha en far som er født i 1759? Hans far igjen er født i 1717 så det ser jo riktig ut. Men Anders Jakobsen må ha en annen far enn John Kristoffersen slik jeg ser det.
Finner kanskje noe i kirkebøkene for Trondenes....

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion