Mest sannsynelig er Karen, datter av Lars Halvorsen og Karen Brynjulfsdatter ikke den personen som giftet seg med Sedenius Giertsen i 1825. Karen giftet seg 13. nov. 1823 med Andreas Sivertsen, Enkemand 70 fra Eide eller Eidsaune.
Forøvrig er de to søstrene Ana og Karen Larsdatter muligens forvekslet ved FT 1801. Karen er oppgitt å være 2 år, men ble født 24. mars 1796. Ane er oppgitt å være 5 år, men er født 15. april 1799.
Jeg har funnet dokumentasjon (folketellingen 1865) på at Karen Larsdatter som var gift med Sedenius var født på Ørlandet, men jeg har gått gjennom kirkebøkene for Ørlandet og ikke funnet noen Karen som passer.
Viggo, kan du peke på de postene du har funnet for giftermålene og folketellingen 1801?
Ellers er jo det å gifte seg med en enkemann på 70 ikke uforenlig med å gifte seg med noen andre 2 år senere - 70-åringer kan gå med fort....
Vielsen Andreas Sivertsen og Karen Larsdatter: Ørland MINI 659A04 (1818-1825), Ekteviede 1824 side 395.
Fødsel Karen Larsdatter, Ørland MINI 659A03 (1767-1818), Kronologisk liste 1796, f. 24 mars 1796, døpt 27. mars 1796.
Konfirmasjon samme kirkebok, 1814, 24. okt. 1813.
Fødsel Ana Larsdatter, Røstad: Samme kirkebok, 4. søndag etter påske 1799 (15. april 1799). Konfirmasjon samme kirkebok år 1816, 22. oktober 1815.
Jeg har lett etter dødsfall for Andreas Sivertsen, uten hell. Hun giftet seg med Sidenius i 1825 (dette årstallet tar jeg etter hukommelsen).
Forøvrig er hun ved vielsen med Andreas Sivertsen oppgitt å være 30 år.
Karen Larsdatter som giftet seg med Sidenius Giertsen 24.8. 1825 er oppgitt å være Pige, 25 Aar.
Jeg har ikke tatt vare på FT 1801, men enklest er å søke på Lars Halvorsen.
Mvh
Som sagt: Her er en parent-konflikt som tyder på at to forskjellige Karen Larsdatter er slått sammen.
Har vi noen dokumentasjon på den Karen Larsdatter som har Lars Larsen og Johanne Svendsdatter som foreldre slik at den profilen kan gjenopprettes riktig og om evt barn hører til henne og bør flyttes over?
Private User som har lagt inn de foreldrene har ikke vært pålogget siden November.
Jeg foreslår at tidligere merge (Kenneth Jacobsen) tilbakeføres , og nåværende hustru Anna Larsdatter splittes fra Sidenius Giertsen, og legge inn en "ny" Anna Larsdatter.
Jeg har noe mere bakover på Andreas Sivertsens side. Han er i sitt andre ekteskap med Karen Larsdatter, så kan jeg sjekke om eventuelle barn i ekteskapet mellom Karen og Andreas.
Mvh
Utfra dokumentasjon osv ser jeg at vi har tre Karen Larsdatter
A - Hun som ble født 1796 på Ørlandet (foreldre Lars og Karen)
B - Hun som ble folketelt 1865, gift med Sedinius
C - Hun som hadde foreldre Lars og Johanne
Den siste har jeg ikke sett noen dokumentasjon for i det hele tatt.
Folketellingen for A er her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058437001788
Alle barna til Karen er "Sediniussen" og "Sediniusdatter".
Det formelt riktige ser ut til å være å kutte *begge* foreldreparene fra Karen Larsdatter, og si "En teori er at Karen er den samme som <ny profil>, men dette kan ikke belegges med kilder", og opprette en ny Karen som er datter av Lars og Karen.
Lars og Johanne får da drive fritt inntil noen finner dokumentasjon på dem.
Jeg har nå gjort frakoblingen, opprettet en ny Karen Larsdatter til Lars og Karen, og gjort begge to til "master profile".
Karen Larsdatter Røstad er den nye profilen - jeg kopierte Viggos tekst (lett redigert) fra diskusjonen.
Håper du Viggo kan gjøre jobben med å bygge ut den nye Karen med mann og evt barn i det ekteskapet - virker som om du har bra snøring på Ørlandet!