Noen som kan hjelpe meg med min tipp tipp oldefar Ole pedersen bosatt på Værne anex. mulig født i 1815

Started by Private User on Friday, December 20, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 10 posts

Jeg sliter litt med en person her jeg... min tipp tipp oldefar han fikk en sønn med Beret Pedersdatter pedersdatter (sletvig)
dem fikk sønnen Private (schjølberg (1853-1949) den personen jeg ikke finner noe om er @ ole pedersen, eneste jeg vet er at han har 3 leiermål mens moren hadde 2 ... Er det ikke sånn at når man hadde 3 leiermål, ble dem straffet...? Jeg har prøvd og finne ut mere om denne personen , eneste jeg vet er at han hadde tilhold på Værnes anex, rishaugengård.. for hans jørgen olsen (tipp oldefar) kom fra rishaugen, jeg lurer på om Private

Ifølge familysearch ble Hans Jørgen døpt 7. Aug 1854 på Ørland, - du får finne originalene for å se om det står noe mer om faren der. Alder er ett godt utgangspunkt

I samme slengen kan du sjekke om han har søsken

https://familysearch.org/search/record/results#count=20&query=%...~

Flere unger med samme dame er vel for formidlende?

ja det var nok formidlende ja, men jeg har mine sterke tvil om det var med samme dame, for jeg har bare blitt fortale at han var en jentefut... hehe

er ikke enkel den der, for dåpen har jeg gått igjennom, men jeg er nesten 100 % sikker på at det er han bror som er oppført sammen med han og det er Peter pedersen Rishaugen, hadde jeg bare hatt en dato og gått etter hadde problemet vært løst.... mn mn litt av sjarmen at det ikke er enkelt ;) hehe

og for at Private ble satt bort til Hans Halvorsen Hopen. så trur jeg at ole og bereth ikke bodde sammen....

Fant så mange Ole Pedersen og Bereth Pedersdatter barn på familysearch, samt dette: (du må fjerne avkryssing på Pedersd som jeg linket til ovenfor)
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWM2-L4C

Nå har jeg brukt 2 år på det her og jeg kommer ikke lengre... noen som har noen forslag eller tips om hvordan jeg kan gå videre... jeg har vært igjennom all tilgjengelig informasjon som JEG vet om...

Ser mine forslag ovenfor alle er feil pga alder.

Et vanlig forslag når man står fast er å kartlegge fadderne. De pleier å være jevnt fordelt fra begge sider. Er en av dem en Pedersen eller Pedersatter så kan det være søsken og å finne dem kan være lettere i forhold til ett så vanlig navn som Ole.

Du kan jo prøve å finne de andre barna, - en god indikasjon på at du har funnet riktig barn er hvis noen av fadderne er de samme.

Ellers kan du søke å bli medlem på denne Facebook gruppa og be om hjelp der: https://www.facebook.com/groups/slekstshjornet/

Private User du skriver i biografien til Private at mor er Berit Pedersdatter Sletvig Hitra. Hvor har du opplysningen om at Sletvig er på Hitra fra? Er det ikke mer logisk at Sletvig er dagens Slettvika som er rett sør for Rishaugen på andre siden av Straumen, med andre ord at Rishaugen og Slettvika er nabogårder?

For i følge kirkeboken er hun født på hitteren og sletvig før som jeg hat blitt forklart, lå under hitra 😊 men kan være feil.. men i kirkeboken står det født på sletvig i hitteren.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion