Suojärven kirkonkirjat

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on Monday, December 2, 2013
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 15 posts

Suojärven metrikkakirjojen systemaattisen tallennuksen tilanne: Suojärven ort. srk: syntyneet käyty alusta vuoteen 1914 läpi, vihityt käyty alusta vuoteen 1914 läpi, kuolleet 1898-1916 käyty läpi. Suojärven Annantehtaan ort. srk: syntyneet käyty alusta vuoteen 1918 läpi, vihityt käyty alusta vuoteen 1918 läpi, kuolleet 1899-1918 käyty läpi. Ja työ jatkuu... (hitaasti mutta vakaasti)

Olen Ollin kanssa täysin samaa mieltä, ihan mieletön työ!

Komppaan Olli Sorakivieä.

Komppaan kaikkia edellisiä! -Kiitos Reijolle suurenmoisesta työstä, joka on historiallisesti hyvin merkittävää! Aamu-TV olisi paikallaan.
Siunattua joulun aikaa kaikille !

Kiitos myös Reijolle siitä paljosta tiedosta ja uusista sukulaisista isäni puolelta. Enpä olisi itse saanut aikaan tällaista tietomäärää joten voimia sinulle tässä asiassa. Ja kaikille hyvää joulua!

Tervehdys!
Hienoa, että olet tutkinut Suojärven kirkonkirjoja. Itse olen hankkinut aikanaan kirkonkirjoja, mutta en löytänyt Hyrsylän ja ignoilan ja Hautavaaran puolelta mitään. Onko niitä nyt saatavana? Leppäniemestä löytyy.
Leppäniemi on äitini kotipaikka. Isäni on Igmilasta ja olen itse siellä syntynytkin.

Kulttuuriteko!

En voi muuta kuin yhtyä edellisten viestien ylistävään kuoroon.
Työsi on kerrassa järjettömän upea ja tärkeä.

Toisaalta henkilökohtaisesti yletöntä hupia on ollut löytää oamsta suvusta varhainen ei-isä, jonka sukunimi oli Turha... vaan lienee tuo Turhakin ollut tarpeellinen.

:)
Tuula Karatvuo (Turhapuro?)

Historiallinen työsarka Reijolla ja kumppaneilla on, sen todellisen arvon tajuaa varmaan vasta tulevat sukupolvet, joilla ei omakohtaista, edes tarinankuulijan roolia Raja-Karjalaan ole.

Koulussa joskus jo opettaja sanoi että ensimmäiset sukunimet pappi saattoi antaa ihan hatusta jos ei kastettavalla omaa näkemystä ollut. Mistä lie tietonsa saanut...

Turhavaara lienee joskus tullut vastaan paikannimenä...

Surman suvun jälkeläisenä miettii monasti mistä sekin juontaa juurensa. Surmansaari ja Surmanniemi löytyy Suojärveltä, mutta että sukunimeksi on laitettu!

Todella hienoa! Jaksamista sinulle!

Passibo kiitoksista! Kiitokset kuuluvat meille kaikille - jokainen tässä laajassa sukupuussa oleva tuomme mukanamme uutta tietoa. Olisi mukava jos tuota tarinapuolta saataisiin jatkossa paremmin avattua (ja myös valokuvakokoelmaa täydennettyä). Sukutarinatietoahan ei arkistolähteistä löydy kuin vain pieniä tilannekuvia esimerkiksi käräjäasioiden kautta. Juuri nuo sukutarinat olisi tärkeää saada tallennettua tuleville sukupolville.

Vastauksena Vienolle Hyrsylän-alueen kylien kirkonkirjoista: alueen kirkonkirjat ovat erittäin puutteelliset. Niinpä tuota aluetta on tutkittu käyttäen kirkonkirjojen lisäksi paljon henkikirjatietoja (myös hieman uudempia), ja Karjalan tasavallan arkiston materiaalia Petroskoista. Tuolta alueeltahan mentiin kastettavaksi yms. Veskelyksen puolellla, kun se oli paljon lähempänä kuin Suojärven tai Salmin kirkonkylät. Myös avioliittoyhteydet Veskelykseen ovat tiuhat. Paras tietämys Suojärven-sukupuussa tuolta alueelta on Ted LeClairella, joka on suomenkanadalainen sukututkija, ja varsin aktiivinen täällä sukupuussa. Hän ymmärtää suomea, ja on naimisissa hyrsyläläiseen sukuun. Jos puhutte englantia, niin se on toki helpointa Tedille. Kun Suojärven-kirkonkirjapohjainen tutkimus joskus valmistuu täällä, niin se on alkusysäys sukututkimukselle, jota pitää tehdä Petroskoin lähteistä. Lähestulkoon meillä kaikillahan on sukujuuria myös Aunuksen-Karjalaan Venäjän puolelle. Avioliittoyhteydet olivat sinne Suojärveltä todella tiuhat.

Kiitos Reijo, olet tehnyt paljon työtä ja saanut paljon aikaan. Hienoa, että jaksatte ahertaa näiden asioiden parissa, jotka muuten pian jäisivät unhoon.
Näin lähdeluettelosta, että olet tutkinut hyvin monista lähteistä. Ei ole ollut helppoa tehdä tutkimusta. Passibo ylen äijy.

Passibo suuri Reijol!!!

Suuret kiitokset myös minun puolestani Reijolle ym. sukupuuta täydentäneille. Sukutarinat olisivat tosi mielenkiintoisia, jos niitä saataisiin mukaan. Teillä, joilla on vielä vanhuksia elossa niin haastatelkaa ihmeessä heitä. Minulla läheiset ovat jo siirtyneet tuonpuoleiseen ja nyt harmittaa kovin, ettei tullut ajoissa kyseltyä elämästä Karjalan mailla.

Löytyykö sukunimeä OSTROVSKI? Suojärveltä. Kylää en muista.

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion