Kilder

Started by Kjell Odding on Saturday, September 14, 2013
Problem with this page?

Participants:

Showing all 2 posts

Jeg ønsker i utgangspunktet å legge inn det jeg finner av kilder som kan dokumentere det jeg legger inn av opplysninger i profilene. Blant de beste kildene, har jeg ment at kirkebøkene var i en særstilling fordi digitalarkivet har tilrettelagt dem slik at de er så enkle å ta inn. Folketellingene har for så vidt også vært greie kilder men der synes jeg har det vært problematisk å få med link direkte til de rette opplysningene. I tillegg viser folketellingene seg å være upresise når det gjelder alder på folk og skrivemåten på navnene avviker svært ofte mye fra hvordan navnene skrives i kirkebøkene. Nå skal det være sagt at jeg, også i kirkebøkene, har sett navn skrevet forskjellig fra dåp, konfirmasjon, vielser og død. Alt dette tror jeg skyldes at prestene og klokkerne (klokkerbøkene) har vært opptatt av å fornye navnene i samsvar med den tid man levde i. Christian ble til Kristian og Peder ble til Per osv.

Det jeg ønsker med å starte denne diskusjonen, er å øke min forståelse av hva andre enn meg legger i hva en kilde skal være for noe. Jeg mener den kort og godt skal være der for å "dokumentere en sannhet". Ved en anledning var det en som ytret noe slikt som "du bruker vel ikke vielse som kilde?" Jo jeg gjør det for der står det både årstall, navn, bosted, fedre osv. I hele tatt, alt jeg kan hente ut av kirkebøkene som relaterer seg til eksakte profiler, bruker jeg som kilder.

Jeg ønsker meg tips om gode kilder, tips om kilder som ikke bør brukes og hvorfor. Håper dessuten å slå et slag for økt kildebrukforståelse generelt.

Det viktigste når man legger inn kilder er at man fyller ut citation/note feltet der man forteller eksakt hva kilden forteller.

Når man ser på kildefanen på slike profiler vises disse fakta i en egen kolonne og man vil da på en enkel måse vise forskjeller i kilder, - skrivemåter, verdier etc, og man ser enkelt hvilke verdier er de mest sannsynlig riktige, hvis f.eks en dato er gjentatt i flere kilder.

Når det gjelder skrivemåter i hovedfelta versus kilder så skal man ikke henge seg så mye opp i det, - selv folk per i dag endrer skrivemåter på sine navn, og før i tida fantes det ingen rettskrivingsregler, og dessuten ett par bokstaver i alfabetet. Å normalisere ett navn slikt det ville ha blitt skrevet i dag er derfor ikke noe problem, - men prøv å ordrett si hva kilden sier når du siterer den. I kirkebøkene er f.eks -datter og-sønn nesten alltid forkortet, men det er ikke riktig å bruke dette i navnefelt hvis man vet at det er en forkortelse, - dvs man skriver ikke Nilsd, men Nilsdatter eller Nilsdotter.

Vi hadde en lengre diskusjon med videoeksempler her: http://www.geni.com/discussions/105332

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion