Jeg ser at det er noen trær på MyHeritage (lenket i profilen) som sier at mora til Geirmund Anundson Gjedrem het Ragnhild Gardsdotter, men jeg ser at det er tekst i profilen som nevner flere teorier om hans opphav - men aldri nevner noe om hva mora hans het.
Har vi noe godt grunnlag for å gi et navn til mora til Geirmund?
Temaet er vel ut-datert, men foretrekker ?? da det da man unngår profil-matcher på det og at det er mer forståelig internasjonalt.
Årsaken er at ?? er ett faktum, nemlig at moren eller mødrene til barna ikke er kjent, mens en manglende profil bare viser at man ikke har lagt inn profilen ennå, gjort research, eller at noen har klippet henne bort.
Dessuten gjør slike NN/?? profiler det mye lettere å vedlikeholde ett tre spesielt ved sammenslåinger.
Vi har vel heller intet grunnlag til å gi ham etternavnet Gjedrem. Har vi noen kilder som bruker dette annet enn som ett stedsnavn? ;-)
Jeg finner det stadig mye mer komfortabelt å jobbe i trær der "adressen" er tatt med i navnet - akkurat i dag kom det opp en Hans Hansen som var far til Hans Hansen .... 215 "tree matches". Sønnen som hadde gårdsnavn-ved-fødsel med i navnet hadde ingen.
Men dette er jo en gammel diskusjon, og ikke spesielt relevant for hvorvidt det finnes dokumentasjon på hva mora til Geirmund het.
I Rogalandsgenealogien er det nok fortsatt vanlig å anse gårdsnavnet som "etternavn". Dessuten er Gjedrem-ætten et kjent begrep i Rogaland. Gårdsnavn er med på å identifisere en person, riktig/feil synes jeg her blir en smakssak. På Vestlandet generelt er nok gårdsnavn brukt mye. Se også diskusjon på digitalarkivet.