Hvor i Norge er du? Gårdsnavn er i store deler av Norge på denne tiden å anse som adresser og ikke etternavn, men dette varierer litt etter hvor de bor.
Navnet hennes ved begravelsen er Karen Eriksdatter og hun bor på Lædre. Lædre er ikke brukt som etternavn.
Ved vielsen er navnet hennes Karen Eriksdatter.
Ved konfirmasjonen er navnet hennes Karen Eriksdatter og oppholdsstedet er Lædre, som ikke er et etternavn.
Og det endelige beviset er dåpen hennes. Hvis foreldrene hadde brukt Lædre som etternavn, så hadde det stått bak fars patronym, hvilket det ikke gjør. Siden gårdsnavnetg står bak mors navn, så viser det at det er en adresse, ergo så er fars navn: Erik Tollaksen, mors navn: Joran Christensdatter, og barnets navn er Karen Eriksdatter. Adressen deres er Lædre.
I Ingen av kildene blir hu nkalt Lædre, hverken ved dåpen, konfirmasjonen eller vielsen, alle disse kildene oppgir adressen og ikke etternavnet, så i alle disse kildene heter hun Karen Eriksdatter.
Om Svabroe var adressen til bestefar vet jeg ikke noe om, men navnet til Karen Eriksdatter er kun Karen Eriksdatter, hverken mer eller mindre.
Innen genealogien (slektsforskningen) bruker vi konsekvent navnet personen er født med og ikke hva ektefellene, eller andre slektninger brukte.
At kvinnene skiftet navn ved vielsen er en moderne oppfinnelse og skjedde ikke i lovsform i Norge før 1923. Ingen før 1880 endret sitt etternavn ved vielsen, og det er en tilnærmet 100 fakta.
Hei, og takk for innspill til Karen Eriksdatter Svabroen .
Lædre er en gård på kysten noe sør for Egersund, og Svabro er ett av brukene her. Jeg er helt enig i din tolkning av "etternavn" som adresse, men i følge konvensjonen her på Geni så skal navnene skrives, sitat:
"Føring av Navn
Vi anvender navnekonvensjonene vanlig innen slektsgransking og på Geni.
Fornavnsfelt: alle fornavn ved dåp
Mellomnavnsfelt: patronymikon/farsnavn (Olsdotter, Børresson)
Etternavnsfelt: Her føres etternavn (fra 1923), slektsnavn eller gårdsnavn.
"Slekts-/etternavn v/fødsel felt": brukes til oppføring av etternavn vedkommende har ved fødsel, dette gjelder begge kjønn."
Så i dette tilfellet og alle andre bruker jeg gårdsnavnet / oppholdstedet i etternavnfeltet.
Angående om jeg skal bruke Svabro eller Lædre er likevel noe uklart, men jeg fant noe som kan gi litt sterkere vekt til Svabro. Hennes foreldre giftet seg 8. april 1794 i Egersund, og der står følgende: "Cop Ungk (?) Erich Tollachsen Svabroe pigen Joran Christensdt Lædre".
Om det siste gjelder begge eller bare Joran er uklart, men både Svabro og Lædre er samme sted, som sagt over. Svabro er ett av flere bruk på gården Lædre.
I folketellingen i 1801 mangler tydeligvis Lædre, da jeg ikke finner noen av disse personene der. Får dermed ikke bekreftet bostedet, annet enn at det er på gården Lædre (via de andre kildene).
Så selv om det er sannsynlig at Karen Eriksdatter vokste opp på bruket Svabro, der hennes far og farfar kom fra, så vet jeg ikke om det er rett å bruke for hennes del siden ingen av kildene har brukt det oppholdstedet om henne.
Har noen tips om andre kilder?
"Så i dette tilfellet og alle andre bruker jeg gårdsnavnet / oppholdstedet i etternavnfeltet." Vel, du om det. Jeg har ikke tenkt å si at du må skrive navn på noen som helst måte, men bare vær klar over at mange nordmenn bruker genealogisk standard for hvordan navn skrives, også på Geni. Ergo brukes kun navn ved fødsel/dåp i etternavnsfeltet, og feltet Slekts-/etternavn v/fødsel er blankt, hvilket er den rette måten å gjøre det på fød navneloven i 1923 og til den siste endringen av navneloven i starten av 2000-tallet.
Også, innen slektsforskningen, både på Geni og i andre program, brukes navn ved fødsel på personenes etternavn.
Det er ingen uklarhet om du bør bruke Svabro eller Lædre som bostedsnavn på Karen Eriksdatter. Teksten ved dåpen hennes er:" 1799 Nov. 6 Døbt Erik Tollaksen og Joran Christensdr. Lædre Bn: Karen. Test: Peder Persen sen. og Per Pers. jun. Omdahl, Gunild Persdr., Lisbeth Svendsdr., Helene Olsdr. Kilde: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8759&idx_id=8... Øverst høyre side. Karen født på Lædre, ergo er hennes gårdsnavn ved Lædre ved fødsel. Når foreldrene hennes gifter seg 5 år tidligere så bor han på Svabroe og hun på Lædre, og ved vielser er det normalt med bostedsnavn på begge to som gifter seg.
Det er ikke sannsynlig at Karen vokste opp på Svabroe. Hun er født på Lædre, hun er konfirmert på Lædre og hun bor på Lædre da hun gifter seg, ergo er det stor sannsynlighet for at hun bodde på Lædre hele barndommen. Lædre var også en større gård enn lille Svabroe.
I vår slektsforskning bruker vi navn ved fødsel som personenes hovednavn. Det betyr at fornavnene ved dåpen skrives i fornavn-feltet, mellomnavn brukes kun der det beviselig brukes slektsnavn eller gårdsnavn som etternavn, og mellomnavnet er da patronymet. Etternavn er vanligvis patronym, men i enkelte tilfeller, der slektsnavn eller gårdsnavn beviselig blir brukt av foreldrene, brukes slektsnavn eller gårdsnavn i etternavnsfeltet. I de tilfellene du viser til er der ikke noe slektsnavn i bruk, og gårdsnavnet står kun bak morens navn ved Karen sin dåp, ergo er det ikke et etternavn, men et bostedsnavn, altså en adresse, og skal ikke stå i hverken etternavn eller i Slekts-/etternavn v/fødsel feltet, som så klart skal stå tomt.
Det du viser til av navnekonvesjon er gammelt nytt og utdatert. Har ikke blitt oppdatert på lenge, og er ergo feil.
Karen er født på Lædre, hun bor på Lædre ved konfirmasjon og vielse, hvilke andre beviser trenger du for å være rimelig sikker på at hun vokste opp på Lædre.
Hei Remi
"Det du viser til av navnekonvensjon er gammelt nytt og utdatert. Har ikke blitt oppdatert på lenge, og er ergo feil."
Vel, det er dette som står på sidene introduksjon til geni.com på norsk ( http://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk/3288 ) , og vil dermed bli fulgt av ganske mange brukere av Geni.
Hvordan kan du si at det er feil, fordi det ikke har blitt oppdatert? Hyppige endringer av konvensjoner er vel ikke ønskelig? Faste regler for norsk navneføring burde være en prioritert sak i Geni, om det blir det ene eller det andre utfallet.
Takker ellers for nyttige opplysninger om navnebruk i kirkebøker ved ulike kirkehandlinger.
Espen
En må huske på at det er lokale forskjeller her, i Sunnmøre der jeg har mye slekt ble gårdsnavn brukt ganske mye som en del av navnet, de er som du sier ikke etternavn. Men de er identifiserende for en person både i dag og i sin samtid. Jeg er nok av de som ikke helt er enig i å alltid avvise gårdsnavn som en del av navnet. Det blir mye kaos med mange Ole Hansener i slektstrærne.
Jeg foretrekker vel egentlig å skrive Ole Hansen på Bjørke, frem til "Bjørke" faktisk blir et slektsnavn (fast etternavn). Hvis jeg skulle være helt konsekvent med at gårdsnavn ikke skal brukes og i tillegg hvis personen ikke er nevnt med patronym i noen kilder sitter jeg jo igjen kun med fornavnet, for å hindre det blir det jo svært ofte "konstruert" et patronym som ikke er kildebelagt (selv om man vet hvem faren var). Problemet med den praksisen er jo at noen gjør det på alle uansett om det ikke finnes tradisjon for det innenfor slekten (Hvis de har et fast etternavn=Slektsnavn er dette ofte tilfelle.)
Karen Eriksdatter er dessuten tatt med i en artikkel jeg holder på med:
*http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Grastveit_I_(slekt)#Sle...