Kristian Dass Andreassen - Føring av navn

Started by Karin Gullhav on Wednesday, July 24, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

7/24/2013 at 7:20 AM

I mange tilfeller, finner vi personer som har fått "Dass", "Zahl", "Falck", "Krogh", "Lund" osv. i dåpsnavn, der det ikke finnes noe familiært slektskap der dette er et etternavn.

Hvordan skal dette føres her på Geni?

Jeg mener det rette i et slikt tilfelle, blir å føre det som et fornavn, men jeg ser at noen har gått inn og endret på dette i denne profilen.

I mellomnavnsfeltet skal det iflg. Geni føres patronymikon som f.eks. "Andreassen", "Andreasdatter", og med det har jeg praktisert å skrive, som i eksemplet her; Dass som et fornavn.

Han ble døpt Kristian Dass med etternavnet Andreassen, ettersom hans far het Andreas.

Muligens burde "Andreassen" kun stå i mellomnavnsfeltet og ikke i etternavnsfeltet, ettersom han ikke hadde noe arvelig etternavn eller gårdsnavn.

Søkte i digitalarkivet for å finne hans dåp i ca. 1871, men har ikke lyktes ennå, samtidig ser jeg at det er det flere barn som står døpt med slike etternavn i fornavnsfeltet, som f.eks.

- nr. 149 i 1872: "Jensine Beck" der far heter Ole Herman Danielsen, mor heter Anne Marte Johansdatter http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=48541&urnread_imagesi...

Nr. 40, "Andreas Dass", f. 27/2-1870, døpt 14/4 s.å. der ingen av foreldrene har Dass i sitt navn: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=48541&urnread_imagesi...

Enda flere Dass, Bech, Berg og Lund står her oppført etter et fornavn, i fornavnsfeltet for disse årene 1870-1872 og dette ser jeg ofte i lignende søk. Jeg har flere ganger lagt inn søskenflokker, der de alle har hatt et "storkarsnavn" som fornavn, gjerne hvert sitt, bror 1 heter eks. Anders Zahl, bror 2 heter Daniel Falck, søster 3 heter Anna Lund, osv så dette må ha vært veldig vanlig.

Skal dette føres som fornavn, mellomnavn eller etternavn? Jeg mener at det bør føres som fornavn.

Hva mener dere andre?

Mvh Karin Gullhav

Create a free account or login to participate in this discussion