Hvilket Slektsprogram Bør Jeg Velge

Started by Elna Marion Kristiansen Vollan on Tuesday, January 8, 2013
Problem with this page?

Participants:

Showing all 7 posts
1/8/2013 at 5:25 AM

Jeg føler det er på tida at jeg skaffer meg et slektsprogram på min PC,
så jeg kan eksportere mine data fra geni til min egen harddisk.
Er det noen som sitter med erfaringer dere ønsker å dele om hvilket program som
passer for en amatør som meg..Takker varmt for alle bidrag :-)

1/8/2013 at 1:09 PM

Du kan se en liste over program her. http://www.disnorge.no/cms/programmene

Last ned noen av dem, prøv dem ut og finn et som du liker og passer deg. Prisene går fra gratis til 1000-1500 kr. Mer info om dette finner du under linkene til hvert program.

1/8/2013 at 1:45 PM

Remi Trygve Pedersen
Takker så mye for tipset fra deg, Remi.
Det er altså ingenting i veien for å eksportere mine filer til flere programmer, hvis jeg skjønner deg rett..
Tar imot alle innspill med takk.. :-)

1/8/2013 at 4:47 PM

Du bør velge ett av dem og holde deg til det. Jeg har holdt på med slektsforskning i snart 30 år og bruker et offline slektsprogram som mitt hovedprogram, og online program, slik som Geni, som ekstraprogram. Jeg laster aldri ned gedcom fra Geni til mitt offline program, siden gedcom er et for dårlig backup system. Anbefaler at du bruker ditt offline program som hovedprogram.

De jeg vil anbefale at du ser på er (i alfabetisk rekkefølge og så lenge du bruker PC og ikke Mac):
Brother's Keeper, amerikansk program og oversatt til fullstendig norsk og nynorsk
Disgen, svensk
Embla, norsk
Legacy, amerikansk, norsk oversettelse (tror jeg)
The Master Genealogist (TMG), amerikansk, det meste oversatt til norsk)

Da har du 5 stykker du kan se på. Alle har sine gode og dårlige sider, men disse er de mest brukte og anerkjente i Norge.

Lykke til med valget.

1/9/2013 at 12:21 PM

Remi Trygve Pedersen
Hjertelig takk for dine råd, de kom godt med. Fint å kunne få innspill fra veteraner innen slektsforskning, da jeg som nybegynner ikke har forutsetninger for å forstå alt..Som vel rimelig er.

Har nå foretatt mitt valg av program, og kommer heretter til å følge ditt råd om å bruke dette som hovedprogram.
I første omgang blir jeg nødt til å importere GEDCOM fra Geni - så jeg slipper å legge inn alle data engang til. :-)

Vil alle dokumenter/linker jeg har lagt inn i geni også følge med?
Vil beskrivelser jeg har lagt inn også bli importert, eller "går de tapt".?
Kjempefint om noen vet litt om dette.
Kansje har spørsmålet også interesse for andre brukere..
Tusen takk igjen til deg, Remi.!

Private User
1/9/2013 at 1:52 PM

I utgangspunktet får du nok bare rå-dataene, ikke bilder dokumenter og slikt da en GEDCOM ikke inneholder slik informasjon (det er en rein tekst fil)

Informasjonen ligger der i GEDCOM fila, med lenker tilbake til Geni og er programmet smart nok så følger programmet lenkene og laster ned det som fortsatt ligger igjen på Geni ned til maskina di, men har meget stor tvil på at f.eks Brother's Keeper klarer det.

Prøv deg fram, - start med en liten GEDCOM fil.

1/9/2013 at 2:35 PM

Takk for råd, Bjørn. Det blir spennende å se hva jeg får ut av den nedlastingen som pågår. Håper på det beste, og frykter det verste..
men får vel flere sjanser om jeg ikke får det til ved første forsøk.
Legger inn en liten evaluering på denne tråden når res. er klart.
Godt det fins gode mentorer. Tusen takk.!

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion