Voortuitgang van het project...

Started by George J. Homs on Wednesday, November 14, 2012
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 17 posts
11/14/2012 at 4:43 AM

Hoy allen die dit project met interesse volgen en eraan meewerken!
Stand van zaken: momenteel 17 families in kaart gebracht.
Wat meteen sterk opvalt is dat heel bestaande Geni profielen plots hun statistieken de lucht in zien vliegen. Bv. heel wat profielen hadden enkele tientallen bloedverwanten en kleine stambomen. We zien nu al een pak profielen met 2-3000 bloedverwanten, en zelf sommige met meer dan 5000.
Dat is de kracht van een systematische aanpak en het voortdurend zoeken naar de onderlinge verbanden.
Het kan nog alleen verbeteren met het verder inbrengen van de families.
Indien iemand met iets help nodig heeft, aarzel niet het op te brengen. Zo eten we bv; dat het voor niet-Pro gebruikers bijzonder lastig is om profielen samen te voegen, en bomen verder te completeren. De Pro-gebruikers en curatoren kunnen vast helpen inden hulp nodig is.

Private
11/15/2012 at 6:26 AM

Verzoek aan alle medewerkers: kunnen we zolang het project loopt de namen op de toegevoegde profielen laten zoals Wierstra deze hanteert, zelfs indien het soms anders lijkt of blijkt te moeten. Door coherent dezelfde spelling te hanteren krijgen we op den duur perfect matches op Geni. Als er tussentijds aanpassingen worden gemaakt op enkele profielen dan gaan matches verloren.
Na afloop kunnen daar waar nodig de noodzakelijke aanpassingen gemaakt worden. Dank :-)

Private
11/20/2012 at 3:59 AM

George zal vast een update geven van de stand van zaken. En die is behoorlijk goed. Toch ben ik ervan overtuigd dat het nog beter kan. Aan aantal medewerkers geen gebrek maar het zou juist zijn als er meer actieve medewerkers zouden zijn dan de huidige 4, Ann, Fred, George en ikzelf.
Met elkaar kunnen we veel meer bereiken. Dat is ook de bedoeling van meewerken. Misschien is het lastig, maar vragen staat altijd vrij als er meer hulp nodig is of overleg. Hier of via de mail. Weet in ieder geval dat meewerken zeer op prijs wordt gesteld. Voor ieder die wel geinteresseerd is maar niet zozeer in meewerken aan het project "volgen" staat altijd vrij en wordt zeker ook gewaardeerd.

Private User
11/20/2012 at 5:27 AM

zetten jullie de patronymen in het tweede veld? ik zag al eerder 'dubbelgangers' die geen geni-merge-signaal hadden, dus ook onderlinge afstemming is nuttig over het gebruik van de velden. ik wil wel helpen samenvoegen, maar weet niet hoe ik kan zien waar dat nodig is.

11/20/2012 at 6:21 AM

patroniemen zijn geen vaststaande namen, die varieren per persoon heel erg, daarom horen ze in het tweede vakje, het zou in het eerste vakje de zoekacties te inbgewikkeld maken omdat geni vaste namen habtewert

Private User
11/20/2012 at 7:04 AM

de site van mijnheer Wierstra telt talloze patronymen, dus...

11/20/2012 at 7:34 AM

In onze 'conventie' van begin dit jaar hadden nogal consensus over het hanteren van het voornaam-vakje voor de patroniemen. Ik denk dat de fundamentele reden was omdat er in een GEDCOM geen notie is van "andere voornamen" - en dat is dus info die eventueel verloren zou gaan bij een GEDCOM. Tweede belangrijke reden was dat de info in het tweede vakje niet getoond wordt in "tree view". Met andere woorden, het patroniem is cruciaal om snel een onderscheid te kunnen maken bij merges. Er gebeuren heel wat foute merges omdat mensen geen goed zicht hebben op die "overige namen".
Persoonlijk denk ik dat onze (vrijblijvende) consensus bijzonder goed werkt en resultaten oplevert, dus zelf blijf ik er me aan houden. :-)

Private User
11/20/2012 at 7:50 AM

Een wat verwarrende situatie is wat mij betreft regelmatig dat men in het vakje dat de naam 'toont' veel meer informatie stopt dan in de profielvelden zelf. Misschien een oproep nuttig vooral alles wat in het 'toon-vakje' staat ook te herhalen in het AKA=also knows as-veld?

Zelf heb ik mijn instellingen zo staan dat ik de achternamen van dames met KAPITALEN zie en zo kan beoordelen of er al een 'meisjesnaam-veld is ingevuld. Ook dus een verzoek: vergeet niet de achternaam nog eens te herhalen in het tweede achternaam-veld, dat is ook van belang wanneer 'buitenlandse' gebruikers gaan samenvoegen, want sommigen zetten ook de naam van partners in de vakjes en dan wordt het helemaal een janboel...

11/20/2012 at 8:06 AM

VOLGENS MIJ HOEFT DE INFO UIT HET DISPLAY VAK NIET HERHAALD IN HET aka VAK OMDAT DE SEARCHTOOL WEL IN DE DISPLAY INFO ZOEKT

sorry capslockfout

Private
11/20/2012 at 11:16 AM

Ik vul de profielen in zoals in onze "conventie" van vorig jaar inclusief het getoonde veld en ben dus elke keer weer verbaasd als een ander dat weer weg haalt of verandert.

11/20/2012 at 11:38 AM

We hebben nu eenmaal te maken met de Geni match en zoekfuncties en een overmatig groot aantal februikers, zeker de buitenlandse met Nederlandse voorouders, gebruiken maar 1 naam in het eerste vakje. Dat is geen reden ons betere systeem niet te handhaven. Echter de software van
Geni is niet berekend op 2 grote voornamen, waardoor herhaaldelijk in de display dan 1 voornaam, een afgebroken 2e voornaam zonder achternaam verschijnt, een situatie waar niet mee te werken valt omdat je dan eventuele foute achternamen niet ziet en ook niet kunt corrigeren.
Het is mij vorig jaar ontgaan bij de patroniemen dat die serieus werden genomen, terwijl het in feite onofficiele namen zijn en nergens 100% zeker vastliggen. Daarom heb ik al eerder gepleit voor het standaardiseren van de patroniemen en dan zowel de gevonden patroniemen te gebruiken, maar in elk geval ook, als die er niet is, de standaard vorm, dat wil zeggen bij de man eindigend op sz (Jansz) bij de vrouw niet eindigend op d of dr maar alleen de voornaam van de vader gevolgd door een s (Jans), dan heb je een veel grotere kans dat als je gaat zoeken op voornaam en patronym dat je deze kunt vinden.
Vandaar dat ik stelselmatig patroniemen verplaats van het 1ste naar het 2de voornaam vak. Uiteindelijk zou het het beste geweest zijn als er maar 1 voornamenvak was en een apart patroniemenvak, maar dan moet de Geni software worden aangepast. In de tijd dat gedcoms nogt oplaadbaar waren schoot de software ook al tekort en kwamen alle voornamen automatisch in het eerste voornaamvak terecht. Kennelijk hebben ze daar niets van geleerd.

Private
11/20/2012 at 12:42 PM

Fred, en anderen: we gebruiken de patroniemen in dit project zoals Wierstra deze doet, juist om te zorgen dat we de onderlinge connecties kunnen maken tussen al deze families. Vandaar dat voor dit project geldt: laten we ons aan de naamgeving van Wierstra houden. Uiteraard kan na einde van dit project bezien worden waar aangepast moet worden. Maar vanaf de start van het project is juist de afspraak de naamgeving van Wierstra tijdens het project te hanteren, ook vwb de patroniemen.

11/20/2012 at 1:35 PM

okay, geen probleem!

Private
11/20/2012 at 1:37 PM

:-)

12/3/2012 at 12:53 AM

Stand van zaken... nog 15 geslachten te doen - 98 reeds afgewerkt :-)

12/3/2012 at 12:59 AM

Keep smiling!

Private User
12/3/2012 at 1:33 AM

dank en complimenten!

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion