Op www.tastbaarerfgoed.nl zijn veel foto's te vinden van buitenplaatsen gerangschikt naar provincie. Dezelfde organisatie heeft een prachtig boek gemaakt over de Buitenplaats in het landschap in Nederland.
Goedemorgen, vriend Private,
Binnenkort zal ik weer eens wat 'onderhoud plegen' aan deze project-pagina, want inmiddels gaat die wel zijn betekenis krijgen nu veel bewoners uit families die er eeuwenlang op verbleven in geni een betrouwbare plaats hebben gevonden. Dan wordt het ook de moeite waard hun verblijfsplaatsen beter te gaan documenteren, bijvoorbeeld door in een gelieerde projectpagina voor een mooi landgoed met omliggende boerderijen en andere bedrijfsgebouwen de gaan zoeken naar:
* bewoners
* gebruikers
* eigenaren
* huurders
* personeelsleden
* pachters
* leveranciers
* curatoren ... ja, ook dat verdriet ligt op de loer als je onroerend goed een monument dreigt te worden...
* beheerders
* hoveniers en ander tuinpersoneel
* architecten
* knutselaars.. oh ja, daar heb ik nog eens een plafonnetje gestuced...
* etcetera...
Een vergelijkbare aanpak, maar dan voor een stadsdeel, zijn de projecten (Amsterdam, 's-Gravenhage, Utrecht...., where did they live? Maar daar blijkt ook wel dat we er van afhankelijk zijn in hoeverre de stambomen in geni zijn ingevoerd en van betrouwbare data voorzien, eerder kunnen we jammer genoeg nog niet aan het 'leukere' historische reseach-werk beginnen. Maar er gloort licht... Terwijl ijverige Nederlandse curatoren als Fred Bergman, Private User en George J. Homs de problemen van ouwe GEDCOMS en geknoei van kneuter-gebruikers met veel tijd en aandacht oplossen en tot het verleden verbannen, zijn anderen heel gemotiveerd om hun verwanten publiek te maken om hen zo een mooie plaats in onze vaderlandse geschiedenis te geven. Zelf ben ik momenteel de structuur van Politiek - Bestuur & Rechtspraak in de Nederlanden aan het uit-P-luizen, om zo alle projecten als die voor Burgemeesters en andere 'Pluche-Plakkers' een betere grondslag te geven. Het blijft spannend, dit platform, toch? groetjenujMu.
Als ik mag toevoegen... Het Vroedschapsboek van Johan Elias heeft een index van huizen in Amsterdam, met de referentie naar de mensen die er gewoond hebben. De oude Elias heeft het allemaal voor ons gedaan :-) Dus, het idee is wél om spoedig werk te maken van een vernieuwde 'where did they live" in Amsterdam - niet in het minst omdat in 2013 Amsterdam 400 jaar grachten viert (waarop Jennie me attent maakte). Het vroedschapsboek geeft ook een massa info over op welke buitenplaatsen de mensen woonden, maar niet geïndexeerd. Maar, inderdaad die uitstekende online inventarissen van buitenplaatsen zijn gewoon schitterend (hebben me trouwens geholpen met en vinden van mooie portretten voor sommige profielen).
Private, goedemorgen of middag (voor als je nu naar je werk bent...),
Heb jij je al eens aan een Buitenplaats 'vergrepen' in Geni? Inmiddels weet jij uitstekend de weg in de kronkel-wegen & -stegen van Elias' Vroedschapsboek, dus misschien een idee je hersen-energie aan 400 jaar grachtengordel te verslingeren? Zelf ben ik niet zo 'Amsterdams' dus is dat aan mij niet zo besteed, maar zodra een Vroedschapsboek opduikt van een stad die me dierbaarder is, zal ik ook moeite gaan doen de cartografie ervan te gaan bestuderen. liefsvanjegenizusjMu.