Så du er en av de som tror at det kun er gifte folk som kan få barn sammen? ;-)
At hun heter Nilsen, dvs sønn av Niels, på 1700-tallet er også helt fantastisk, 200 år før navneloven av 1923 åpnet for det og at man kunne ta ektefellens navn samt arve farens -sen navn ;-)
Spøk til side: hun er heller ikke oppført som moren til de barna.
Dessuten gjorde du en merge av en annen profil inn i ektemannen Ole Nilsen for ti timer siden, og som sikkert bragte inn ev av ektefellene hans.
Er du 100% sikker på at dette var en riktig merge?
Det er fort gjort å gjøre feil når både navn og årstall stemmer noenlunde, og man glemmer å sjekke om foreldre, barn og ektefeller stemmer.
Her tror jeg vi må grave etter kilder, - ingen av de nærliggende profilene har det.
En kjapp søk viser en Ole Nielssen som giftet seg med en Rachel Torjesdr den 26. Jun 1782 i Lyngdal,Vest-Agder, samt en Ole Nielsen som giftet seg med en Torber Pedersdr den 25. Sep. 1757 i Kvinesdal, Vest-Agder.
Om det er samme Ole må vi finne originalkildene på for å sjekke, og uansett så er løsninga på hvem som er foreldre til barna å leite opp kilder på dem.
Hei Bjørn, årstal navn osv stemmer med bb Austa I , så jeg anslo at begge vi som har lagt inn disse profilene har brukt samme kilde. Det er helt klart en jobb og kjøre for og få på plass primærkilder og fjerne all tvil, forløpig er mine antagelser gjort ut fra en trykt kilde ISBN 82-991979-0-2 (Austa I) skrevet av Oddleif Lian
Og nei jeg tror ikke kun gifte folk kan få barn sammen ;-)
ang mergen er min hypotese at Karsten Tobias (co admin av flere av disse profilene vi snakker om) gjore samme feilen som jeg i utgangspunktet gjorde i min lokale database, det med og legge inn ungene etter Ole N. og Torber P. under feil mor, Rachel
PS dere curatorer gjør en kjempejobb for fellesskapet :)
mvh
Eivind