Johan tullut Tenholaan Karjalohjalta:
Karjalohjan Kourjoen rusthollissa syntyi 3.2.1731 Johan Jöransson joka muutti 16.2.1751 Tenholaan Svenskbyhyn rengiksi enonsa Joseph Heermannin luo (Johanin äiti Kaarin Niilontytär Heerman)
Meni naimisiin 23.10.1753 Skinnarbystä olevan talontyttären Maria Andersdotterin kanssa.
Oli 1759 torpparina Tenholan Erichsbyssä.
Talollinen 1762 Sinnarbyssä
Hej Risto,
Jag har visserligen inte tillgång till några kyrkböcker här, men två oberoende källor anger Ramsten som fader till Johan Jöranson, f 1731. Men det som mest talar emot din teori är det dåtida namnskicket. Johan Jöranssons son kan knappast heta Johan Jöransson. Fadern måste heta Jöran. Med Johan Jöransson till far, skulle han ha hetat Johan Johansson.
mvh Ralf
Hej Ralf
Här är Johans släkt som kommer från Karislojo.
Juhani Yrjönpoika = Johan Jöransson f 3.2.1731 Karislojo →
Yrjö Hannunpoika =Jöran Hansson f 1686 Karislojo →
Hannu Abrahaminpoika =Hans Abrahamsson f 1665 Karislojo →
Abraham Hannunpoika = Abraham Hansson f 1620 Karislojo →
Hannu Niilonpoika = Hans Nilsson
.....Johan flyttde från Karislojo till Tenala Svenskby rusthål år 1751
Rusthållens ägare var Joseph Heerman som var Johans mammas broder.
I Svenskby fans dåförtiden (från 1751 till 1753) bara en dreng som heter Johan Jöransson och han var just Johan Jöransson från Karislojos Kourjoki rusthåll där Johans pappa var som rusthållare.
.... och det här inte någon teori visserligen min mormor (Johan Jöranssons sonssonssonsdotter) ägade ett gammalt skåp vars ursprung är Karislojos Kourjoki-släktet.
Titta också
Johan Jöransson Kourjoki
.. jag försökte att hitta någon person släktnamn Ramsten från Nylandläns kyrkoböker men det finns inte....
mvh Risto
Hej Risto,
1. Utdrag ur utredning som min svärmor (född Nyberg) gjorde för många år bsedan (gissningsvis på 70-talet): " DrängenJöran Adamsson (1685 -1764) gifte sig med pigan Maria Larsdotter (1703). När Jöran Adamsson blev dragon, tog han sig troligtvis namnet Ramstén, eftersom han kommer att dyka upp under det namnet i senade sammanhang. Jöran och Maria kommer att bo på Skinnarby Lillgård mellan åren 1760 0ch 1765. Var Maria kommer att befinna sig efter 1765, sedan Jöran dött 1764 vet jag inte. Under sin tid som gifta, fick Jöran och Maria endast ett barn, Sonen Johan Jöransson (1731)"
2. Namnskicket på den tiden såg mestadels ut så här: Äldsta sonen fick namn efter farfar. Nästäldsta efter morfar. Sedan gick man vidare bland äldre släktingar. -son-namnet visar vem som var far.Det betyder att det skulle vara ytterligt osannolikt att Johans son skulle heta Jöransson. Däremot kan vi vara säkra på att Ramsténs far hette Adam.
mvh Ralf
Hej Ralf
här är några faktor ... vi har alltså två Johan Jöransson som bodde bägge mella 1760-1766 i Sinnarby den ena är född 1744 och den andra 1731
Här är vad jag hittat:
Tenalas kyrkobok Skinnarby 1746-1752
Bonden Jacob Mattsson (f. 1707)
hustru Anna Ericsdotter (f. 1697)
dotter Beata Andersdotter (f. 1731)
dotter Maria Andersdotter (f. 1729)
son Anders Andersson (f. 1725)
dotter Sophia Andersdotter (f. 1736)
Dreng Jöran Adamsson (f. 1685)
hustru Maria Larsdotter (f 1703)
......
Måg Johan Jöransson (f 1731)
... här finns en Johan Jöransson som är mågen till bonden Jacob Mattsson inte sonen till Jöran Adamsson
Tenalas kyrkobok Skinnarby 1760-1766
Bonden Jacob Mattsson (f. 1707)
hustru Anna Ericsdotter (f. 1697)
son ... Andersson (f. 2.9.1744)
Drag Jöran Adamsson (f. 1685 dog 1764)
hustru Maria Larsdotter (f 1703)
son Johan Jöransson (f. 10.1.1744)....obs föddsår
Bond Johan Jöransson (f.1731) med hustru och darn till Ericsby.
.....här finns två Johan Jöransson den ena är född 1744 och är sonen till Jöran Adamsson den andra är nu bonden som är född 1731 och flyttade till Ericsby
Tenalas kyrkobok Ericsby 1760-1766
Bond Johan Jöransson (f 1731)
hustru Maria Andersdotter (f 1729)
dotter Carin (f 1754)
dotter Beata (f 1756)
son Johan (f 1759)
dotter Maria (f 1762)
son Anders (f 1765)
Gift 23.10.1753 dreng från Svenskby Johan Jöransson och bond:dr Maria Andersdotter från Skinnarby.
... den här Johan från Svenskby kan inte vara sonen till Jöran Adamsson och Maria Larsdotter som är född 1744 utan han var Johan som ha kommit från Karislojo.
Född 1.10.1744 i Tenala Karby Johannes (Johan) pappa Drengfogd. Jöran Adamsson och mamma Maria Larsdr
..... om de skulle ha haft sonen som är född 1731 farför häter bägge Johan?
Född 3.2.1731 i Karislojo Korjoki Johan pappa Rust.h. Jören Haansson och mamma Karin Nielsdr
mvh Risto
Hej Ralf
Du skriver ...Det betyder att det skulle vara ytterligt osannolikt att Johans son skulle heta Jöransson.... jag förstår inte vad du menar med det......
Johan Jöranssons pappa heter :
Jöran Hansson på finska Yrjö Hannunpoika f 1686 Karislojo
och hans pappa
Hans Abrahamsson på finska Hannu Abrahaminpoika f 1665 Karislojo
och hans pappa
Abraham Hansson på finska Abraham Hannunpoika f 1620 Karislojo
och hans pappa
Hans Nilsson på finska Hannu Niilonpoika
mvh Risto
Hej Risto,
Du har gjort dig stor möda med det här och jag skall försöka gå igenom ditt material noggrannare, men jag kommer att vara bortrest till början av november och hinner knappast före det. Jag återkommer. Dock ett par kommentarer. I ditt senaste meddelande frågar du varför Johans son inte kan heta Jöransson. Därför att namnskicket var sådant på den tiden. Jöransson varte ett efternamn, som Rönkä eller Sandman (eller Ramsten), utan en benämning som berättar vems son man är. Därför heter Jörans son Jöransson och Johans son Johansson. Att heta Johansson eller Göransson i flera generationer är ett mycket senare påfund. Dina exempel ovan visar just det. T ex Jöran Hanssons pappa hette Hans. Dessutom, det kan mycket väl hända att det fanns drängar med samma namn på samma gård på den tiden. Man var ganska fantasilös med namnvalet. (Se tidigare inlägg om att äldsta sonen fick farfars namn.) De kan dessutom mycket väl vara släkt, För att ta ett exempel frå senare tid. (Det är min frus släkt som är från Tenala.) Min frus mormors far hette Emil Nyberg. På den tiden hette nästan alla Emil i den trakten och alla hette Nyberg eller Holmberg. Så därför fick de heta Norrgårds-Emil (min frus mormors far), Gammel Emil, Lill Emil, Kälda Emil, Romby Emil, Emil Ghandi (möjligen mager och skallig?) och - en generation senare - Grop-Emil. Jag har säkert glömt någon. Men det hittar man förstås inte i kyrkböckerna. (Att Ramsten inte lät sina barn få det namnet, kan bero på att det var ett soldatnamn. Kanske någon egensinnig präst inte tyckte att barnen till en dräng skulle ha ett så fint namn?)
mvh Ralf
PS Skicka din mailadress, så kan jag sända över lite material, sedan när jag har gått igenom det. Genis system är ofta lite svårt att hitta i. (Min adress är sandman.vor@bredband.net) DS