Forbindelse Kane - Galtung - Torsnæs?

Started by Harald Tveit Alvestrand on Tuesday, August 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 10 posts

Hei,
jeg har funnet noen profiler som har i "about me" data om Torsnæs-slekten fra Jondal, men foreldre lenket inn mot det gamle Aspa-Kane komplekset.

Den forbindelsen jeg har sett i teksten er at en av Torsnes-folket på 1600-tallet begynte å bruke Galte / Galtung som slektsnavn - dette virker som et tynt grunnlag.
Det virker mest rimelig på meg å frikoble profiler med en slik "about me" fra Aspa-Kane.

Jeg har samlet og formattert det som sto i profilen på Wikien:

http://wiki.geni.com/index.php/Torsnes-%C3%A6tta

Pekere til flere kilder er velkommmen! (merk at bokskyen.no ikke er leselig fra min leillighet i Sverige, dessverre).

Hjelp?

Fikk ikke med meg profilreferansen: Guttorm Sigurdsson Sigurdssen

Jeg har lagt inn Gaut på Ænes etterkommere på profilen hans. Håper det hjelper litt - det var mye rot i treet. Koblingen til Aspa/Kane kommer kanskje fra Gaute Erikssons søster Gyrids barn som arvet Gaute Eriksson, da han ikke etterlot seg noen barn. Gyrid var gift med Gunnar Thoraldesson Kane, de hadde mange barn.
MVH
Kari :-)

Takker - hvilken profil la du den inn på? Det er visst flere av dem.... og "about me" på mange av dem ser ut til å være lange artikler som omhandler flere slektsledd, ofte med samme navn - så det er vanskelig å finne ut hvem det egentlig var ment at profilen skulle være!

Hei, Jeg la PDF dokumentet inn på "kilder" på profilen Gaut på Ænes Galte-slekten.

Takker! Det er helt klart konflikt mellom den slekten som er oppført her og den som står beskrevet i diplomet fra 1409 som er referert i http://wiki.geni.com/index.php/Torsnes-%C3%A6tta#Ca._1330-60 - antakelsen om at Sigurd på Torsnes er identisk med Sigurd Gautsson er i direkte strid med dette diplomet.

Hvilken bok var det du kopierte dette fra?
Motstridende kilder er underholdende, men ikke enkle!

Kopierte fra "Ættelinjer fra Middelalderen", Ættene Hvit, Kane, Nesje, Aspa, Landre, Giske, Synes. Av Olav Ødegård, Stavanger, 1959. Olav Ødegård opplyser at hans kilde til Den eldre Galtung-ætt er Henning Sollieds artikkel skrevet i Norsk Slektshist. tidskrift bind 2, s. 153 og flg.
Boken omskriver "Den eldre Galtung-ætt" fra år 1160 til ca. 1412. Sigurd Galle på Torsnes nevnes i et diplom av 18. april 1322 sammen med Tore Gautesson på Hatteberg (sin bror). I boken er ikke noen av personene nevnt så sent som 1409, med untak av Eirik Galtungs sønn Herr Gaute Eiriksson (født engang i 1330-årene) og datter Gyrid Eiriksdatter, Gyrid Eiriksdatters barn arvet Gaute Eiriksson da han ikke etterlot seg noen barn. I boken sier han også at Gyrid Eiriksdatter Galtung og Gunnar Thoraldesson Kanes barnebarns barn var Gaute Nilsson Kanes datter, som ble gift med Jon Ivarsson til Aspa og av Galtung-godset falt hennes part i Nesje Gård i Veøy og 6 spann leige i Hoven i Sundal.
Den eldre Galtung ættens mannslinje døde ut med Herr Gaute Eiriksson.

Takker - tydelig at det ikke er enighet blant de skriftlærde her, men å finne ut hvem de skriftlærde er er et stort skritt framover!

Det er gjort mye forskning på Galtung etter 1959. Jeg anbefaler at Norsk Slektshistorisk Tidsskrift gjennomgåes for disse personene. Gå inn på www.genealogi.no, finn personregisteret for NST og Genealogen, søk etter personene dere trenger, og bestill tidsskriftene om dere ikke har dem i hylla i nærmeste bibliotek. Husk at Norsk Slektshistorisk Tidsskrift er Nordens eneste genealogiske tidsskrift med vitenskapelig status og artikler i tidsskriftet må påregnes å være forskningsstatus til enhver tid.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion