Agnes Sigurdsdotter Sudrheim - Gale opplysninger

Started by Private User on Saturday, July 28, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 13 posts

Agnes' mor har aldri vært ukjent. Men hennes farmors mor er ukjent.

Hei Peter! Litt usikker, men kan det være denne du tenker på som "hennes farmors mor"? nn Sigurdsdatter

I rubrikken om henne står følgende:

Kommentar 25.3 2004: Herr Havtore Jonsson ble gift med kong Håkon 5.s uektefødte datter Agnes Håkonsdotter. Agnes var, slik tidligere riksarkivar Asgaut Steinnes argumenterer for, en datterdatter av Baugerd Steinarsdotter i ekteskap med herr Sigurd Lodinsson av Vereide-ætten. Se artikkelen Ein våpenskjold og eit ætteproblem, Norsk slektshistorisk tidsskrift XXIII (1971), s. 1-41, særlig s. 36-40. Agnes' mor, født ca 1270, er fortsatt ukjent ved navn.

Kilde: http://www.vigerust.net/adel/rose.html

Eller var det en annen du tenkte på?

Adressen til Vigerust er litt forandret:
http://www.vigerust.net/tore/adel/rose.html

Ja. Det er altså ikke Agnes Sigurdsdatters mor som er ukjent, men Agnes Håkonsdatter, som er hennes oldemor (farmors mor)

Joda, ukjent ved navn, men mener du også at Asgaut Steinnes tar feil da han i sin artikkel "Ein våpenskjold og eit ætteproblem" i Norsk slektshistorisk tidsskrift XXIII. Argumenterer for at Agnes Håkonsdatter var datterdatter til Baugerd Steinarsdotter og Sigurd Lodinsson ? Har ikke sett denne artikkelen selv, men skal se om jeg får tak i den..

Ellers er det sikkert riktig at Agnes Sigurdsdatters mor er kjent, problemet tror jeg er å få ryddet opp i slektskretsen hennes, da det blir mye rart når forskjellige slektstrær blir slått sammen. Forskjellige kilder=Kaos..

Lurer på om jeg har ryddet der litt selv, men så har jeg funnet ut at ikke alle artikler i NST er enige om alt.. Så nå prøver jeg å rydde opp etter mer anbefalte artikler.

nei, hvem mor til Agnes Håkonsdatter er tar jeg ikke egentlig stilling til, her er det vel egentlig litt ulike teorier. Jeg mener bare at Agnes Sigurdsdatters mor ikke er ukjent

Ok, da skjønner jeg spørsmålet mer.. Men står det noen steder at Agnes Sigurdsdatters mor er ukjent? Mulig jeg har gått glipp av noe.

ja, det sto det for en stund siden. men så retta jeg på det.

I Sørum-Speilket nr. 6 fra 2009 står dette:

Jeg har imidlertid i en fersk artikkel om Hestbøætta funnet indisier
som knytter Agnes Håkonsdatters mor til
nettopp denne slektskretsen.

Argumentasjonen for dette er dels bygd
på forventning om navneoppkalling. Bruken av
fornavnene Jon og Håkon blant Havtore
Jonssons sønner og sønnesønner har sin
naturlige forklaring i oppkalling etter
henholdsvis baron Jon Raud Ivarsson og kong
Håkon V, men noen Sigurd finnes ikke blant
Havtoresønnenes kjente forfedre. Det ville
derfor være naturlig at Sigurd-navnet har
kommet inn i slekta fra Agnes Håkonsdatters
mors side.

Er dette sett på som tull? Eller har det noe for seg?

Sitatet er hentet fra Lars Løberg sin artikkel i Sørumspeilet. Det beste hadde nok vært å spurt han om indisiene fortsatt holder mål. Men Lars er en svært kunnskapsrik person, som har skrevet og forsket mye om norske middelalderslekter. Men det bør understrekes at han ikke har konkludert, med at Agnes sin mor var av Hestbøætta. Men at det finnes gode indisier på at hun var det, men ingen kilder som kan sikkert slå det fast. Artikkelen finnes her: http://sorumhistorie.no/innovaeditor/assets/sorum_speilet/pdf_utgav... og artikkelen det henvises til i denne er: «Hestbøætta», Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind 40 (2006), s. 267–306.

Jeg er meget skeptisk til avstamning som baserer seg helt og holdent på "forventning om navneoppkalling". Et argument som at "dette navnet må ha kommet inn i slekta på ett eller annet vis, så da må det være en avstamning" er ofte riktige, men ikke alltid - som eksempel på vestlandet sies det at etter at Krispinus Johannessen Sandnes kom til Jølster som prest dukket plutselig navnet "Chrispinus" opp i svært så mange slekter i området, selv om det tidligere var ukjent. (Beklager - har ikke referanse på dette..)

Det kan nevnes i profilen at det ifølge Lars Løberg finnes indisier som taler for at Agnes Håkonsdatters mor kan ha vært av Hestbøætta, men at det ikke er funnet avgjørende kilder for dette. (Altså en teori) Koble Agnes til Hestbøatta i slektstavlen er det på grunnlag av dette ingen grunn til å gjøre.

Showing all 13 posts

Create a free account or login to participate in this discussion