Marit Jensdatter Bjelke - Marits foreldre ?

Started by Private User on Saturday, March 3, 2012
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Showing all 9 posts
Private User

Her maa det gjoeres noe. Marit er her foedt foer sine foreldre og det er teknisk ikke mulig.

Se ogsaa denne linken:

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/2450/102047.html?1182594726

Stein Djupmork

Private User

Se ogsaa:

http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=Jens+Tillufsen+Bielke&d=489284...

Hvor man finner deres 7 barn, men ingen Marit

Private User

Jeg har tydeligvis kuttet denne foreldrekoblingen en gang før, samt også skrevet ett notat om det i Curator Notes på henne, uten at det har nyttet ;-)

Kutter på nytt og reverserer navnenedringen gjort 17.6.2011 hvis det er OK?

Private User

Skulle gjerne hatt noen opplysninger om datoene satt på henne også, - men tipper de bare er estimerte for å passe til tidslinjen for fødsel på barna. Det er jo 30 års forskjell på hennes fødselsdato i under data konflikter.

Private User?

Private User

Denne profilen har større mangler enn eventuelt feil foreldre. I bioen til profilen står det: "Jens Tillufsson Bjelke hadde søsteren Marit Tillufsdatter Bjelke, som var gift med dansken Mogens Vernesson Svale, som overtok gården Hatteberget i Rosendal i Kvinnherrad omkring år 1562 etter Anna Vincentsdatter Lunge."

Nermo oppgir at Marit Jensdatter Bjelke er gift med Mogens Svale: http://www.nermo.org/slekt/d0047/g0000018.html#I23816

Det er derimot ingen kobling mellom Marit eller Maren Bjelke og Erik Andersøn Aaboe som er støttet av kilder. Dette har også blitt diskutert på arkivverket sitt forum: https://forum.arkivverket.no/topic/100663-14859-bjelkeaaboegyldenlø...

Sitat fra denne diskusjonen:
"Jeg har nå undersøkt nærmere opplysningene om hvor Marit Bjelke kan stamme fra, så langt synes det som om at utspringet kan være Rosenius. Jeg har forespurt ham om hvor han har sine opplysninger hentet fra, jeg siterer deler fra hans svar: Namnet Marit Bjelke fick jag från en erfaren(?) släktforskare här i Östersund för några år sedan (1997). Hon uppgav att hon varit i Norge och fått fram uppgifter där. Mina anor slutade på den tiden med Roald Andersen på Ytterøy. Tyvärr lämnade hon ingen källanvisning. Men hon angav att herr Roald hade fadern Anders Eriksen Alstadhaug och att denne i sin tur var son till en Erik Andersen Aaboe. Erik Andersen skulle vara norskfödd borgare i Finland, som kom åter till Norge 1523. Erik Andersen skulle i sin tur vara gift med Marit Bjelke, dotter till Jens Tillufsen Bjelke.Jag blev synnerligen intresserad - här hamnade jag ju mitt i dramatiska släktförhållanden i det medeltida Norge/Danmark. Jag läste allt jag kom över om denna period, men någon Marit Bjelke fann jag ingenstans.Jag kom i kontakt med Jon Gunnar Arntzen, huvudredaktör i Norsk Biografisk Leksikon. Av honom fick jag uppgiften att han inte kände till någon Marit Bjelke. Enligt honom hade Jens Tillufsen Bjelke och Lucie Nielsdatter dessa sex barn:1. Otte Bjelke til Lade, g.m. Maren Hansdatter 2. Maren Bjelke, g.m. Mogens Svale til Bisbo, Aker og Disen 3. Karen Bjelke, g.m. Bertel Lauritssøn til Hatteberg 4. Vivike (el. Lucie) Bjelke, g.m. Erik Anderssøn Hvittenstierne; begge døde i pesten 1566 5. Gunhild Bjelke, drunknet sammen med datteren och mormoren 1555 6. Ove Bjelke til Austrått, g.m. Margrete Clausdatter ThottDet här stämmer ju inte riktigt med NBL bind I (Kristiania MCMXXIII) sidan 565 där det står att Jens Thillufsen Bjelke i sitt äktenskap med Lucie Nielsdatter hade fyra döttrar och fem söner. Arntzens uppräkning saknar ju tre barn. kanske var det barn som dog mycket unga? Sitat slutt!Siden det ikke finnes sikrere kilder så langt til at Marit Bjelke har eksistert, finner jeg det riktig å sløyfe henne fra mitt slektstre som person, inntil at jeg finner sikrere kilder til hennes eksistens. Dette til orientering."

Siden det ikke finnes noen kilder som støtter at Erik Aaboe var gift med en Marit Bjelke (enten det var Jens eller Tilluf sin datter) foreslår jeg at vi kutter båndet mellom Marit Bjelke og Erik Aaboe også på Geni.

Det virker på mig som at man har blandet Erik Andersen Aaboe sammen med Erik Andersen (Hvittenstjerne) [Erik Andersen Hvittenstjerna], der ifølge Absalon Pedersøn Beyer's dagbok var gift med Marit/Margrethe Jensdatter Bielke (se [http://www.bokselskap.no/boker/absalonsdagbok/1564-2]).

Erik Andersen Aaboe er mig bekendt kun kendt fra G. Schøning's papirer [http://nose.dk/GerhardS/large/De%20Aaboers%20Slegte-Register.pdf] og det er alt vi ved om ham. Schøning kalder ham "Borger", altså ikke adelsmand !!

Dem der har administrative rettigheder til at kunne fjerne relationen til Bielke bør gøre det og udvide "curator" beskeden med at han ikke er identisk med Erik Andersen (Hvittenstierne).

Private User

BUMP!

Her har noen rotet det til igjen.

For det første, Private User, så er det helt usannsynlig at hun tok ektefellens etternavn 400 år for det var en tradisjon en kort stund i Norge.

For det andre, Morten Wilhelm Melhuus, så er det ikke lov å bruke flagg og kommunevåpen på denne måten - som profilbilder.

Ser også at Simon Ellefsens påpeking om en sammenblanding av to personer ikke er fulgt opp av profil-managerne, og at hennes navn nok er ukjent. Det hjelper ikke å skrive om det i Om delen eller her i diskusjonen, det er bare å rette opp felta med det samme hvis du er enig i dem, eller komme med motargumenter.

Private User

Vær også oppmerksom på at MyHeritage profiler IKKE skal inn under kildefanen da de absolutt ikke kan betegnes som kilder og du risikerer å skjule reelle kilder da bekreftede MH treff er alt for dominerende.

Private User

Jeg kom tilfeldigvis over denne profilen i går i forbindelse med annen slektsgransking. Jeg leste meg gjennom hele profilens innhold bl.a. lenke fra annen slektsgransker. Det viser seg at det ikke er funnet skriftlige kilder for navn på denne avdøde personen. Jeg antar at dere har laget et fiktivt navn og skrevet det inn i profilen. I tilfelle dere ikke finner skriftlige kilder for personen foreslår jeg at profilnavnet skrives N. N.

I tilfelle dere ikke fremkommer med ytterligere opplysninger i saken kommer jeg til å forandre profilnavnet til N. N.

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion