Christin Engelbrektsdotter - Is this true or a mistake!

Started by Niklas Pihl on Wednesday, February 29, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts
2/29/2012 at 3:54 AM

From the tree view of Olle Kollander - http://www.geni.com/family-tree#6000000010898081662 his fathers mother is Christin Engelbrektdotter( or as I think here namn was Cherstin or Kerstin Engelbrektsdotter) and Olle Kollanders mothers (Johanna Olsdotter) sister is Christin Engelbreksdotter? (who I haven’t found in the records, and I have to add yet).

So is this a megring mistake ?

Private User
2/29/2012 at 10:58 AM

Uppenbart fel! Hon kan inte vara äldre än sina föräldrar. Och fadern skall heta Engelbrekt.
Jag bryter den felaktiga föräldralänken.

/Bo-Arne
(kurator)

Private User
2/29/2012 at 11:03 AM

Men dessutom är det ju fel namnrealation från Johanna Olsdotter. Om hon heter Olsdotter kan inte hennes far heta Lars.
Kan du kolla kyrkböckerna och rätta?
/Bo-Arne

3/1/2012 at 6:47 AM

Tack Bo-Arne,
Jag har letat efter Johanna Olsdotters födelseuppgifter men pga branden i Tegneby prästgård 1870 så har jag inte hitta varken hennes uppgifter eller föräldrarnas.
Kanske har profilförvaltaren hittat något jag inte gjort?
Men tycker som du att fadern borde kanske haft något namn som stämmer med Johannas efternamn.

Private User
3/1/2012 at 10:39 AM

Problemet löst!
Jag såg att Johannas man avled i Röra socken. Så jag följde husförhörslängderna tillbaka från AI:5 till AI:2. Sedan är det ju en lucka 1838-49. Men genom att gå igenom sida för sida i AI:1 kunde jag finna Johanna i sitt föräldrahem på sidan 57, Bua Västergård.
Där framgår att Johannas moder är änka och gifter sig 1834 med änklingen Lars Svensson!

Så jag lägger dit Johannas fader som Olof NN, död ca 1832, så får du komplettera senare om du finner ytterligare information.

/Bo-Arne

3/1/2012 at 11:53 AM

Stort tack Bo-Arne!
Känns bra att detta blivit utrett, kompletterar med syskon och faderns namn när jag hittar honom.

/Niklas

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion