Ongebruikelijk achternamen in Nederland

Started by Private User on Wednesday, February 22, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 48 posts
Private User
2/22/2012 at 3:26 AM

Tijdens het werken aan mijn stamboom kwam ik de naam Chef d'Hotel tegen, naar mijn idee een zeer ongebruikelijk achternaam
Isaac Jacob Chef d'Hotel was een grenadier geboren in 1820, voorouders iets met een Hotel te maken ?
Mischien is het leuk om ongebruikelijke achternamen die wij tegen komen te verzamelen ?

2/22/2012 at 6:21 AM

Vandaag in het nieuws, de nieuw zeelander met de achternaam Dotcom

Private User
2/22/2012 at 6:37 AM

Pfffff hahahaha, die is helemaal leuk :))))

Private
2/23/2012 at 1:33 AM

Tsja, wat is ongebruikelijk? 'Funny' of niet of nauwelijks (meer) voorkomend? Zijn Niemandsverdriet, Potjewijd en Vliegendehond ongebruikelijk of, in mijn stamboom voorkomend, maar als achternaam nauwelijks meer voorkomend: Buiding Top?

2/23/2012 at 2:02 AM

Hier een paar leuke voornamen:
onze makelaar heette Lucky, zijn 2 broers Sunny en Happy

Private User
2/23/2012 at 3:06 AM

Wij hebben hier een gezegde, Happy go lucky LOL
@Albert moeilijk te omschrijven wat 'ongebruikelijk' niet vaak voorkomende namen is ook niet correct, ben voorzichtig om het grappige namen te noemen om dat het voor de een grappig is en voor de ander niet.
Dus vandaar toch maar ongebruikelijk , mischien een projectje met de titel ' waarom hebben onze voorvaders deze achternaam? ''
Ik denk dat onze voorvaders er wel de humor van hebben ingezien toen hun de namen kozen. Potjewijd waar zal dat nu vandaan komen ?

Private User
2/23/2012 at 3:12 AM

Gisteren dit mooie document gevonden van Johannes Gossens die de achternaam Laverman aannam in 1811
http://www2.tresoar.nl/genealogie/naamsaanname/toonna.php?inv=29_60...

2/24/2012 at 10:02 AM

Ik heb altijd geleerd dat 'ongebruikelijke' achternamen vooral in NL voorkomen. Beetje lachen toen er officiële achternamen moesten komen ;-) Of dat effectief ook klopt, weet ik niet. Bij mijn vrouw werkt er een Nederlander met de achternaam Pannenkoek.

2/24/2012 at 10:17 AM

de moeder van mijn schoolvriend Eddy Blote heette mevrouw Blote-Billen, toen heeft haar man er maar een paar puntjes op de o bijgekocht, een trema, maar of dat nu echt helpt

2/25/2012 at 2:31 AM

De meisjesnaam van mijn grootmoeder was Schuur. Een van haar zusters trouwde met een Adriaan Koole... en dus werd haar naam Koole-Schuur. Alletwee heel gewone achternamen, maar de combinatie is wel leuk :-)

Private
2/25/2012 at 3:32 AM

Fred zn verhaal is wel heel leuk verzonnen :-).
Wouter, geen idee of het klopt maar iemand vertelde me dat een reden is dat er zulke veemde achternamen zijn hier, is omdat men aanvankelijk helemaal niet dacht dat het blijvend zou zijn en sommigen er een "grapje" van maakten. Ben blij dat ik niet in die tijd leefde want als ik er ook lacherig om gedaan had wie weet...
Overigens die collega, hielden ze al rekening met de nieuwe spelling of was een "pannekoek" vroeger "pannenkoek" en nu weer "pannenkoek". IK gooi het in de groep is vast iemand die antwoord cq corrigeert.. lol
Oh btw how come dat in Nederland is het bijv: mevrouw Van der Meer en in Belgie Vandermeer? Ben ik weer benieuwd naar en te lui om te googlen..

2/25/2012 at 3:57 AM

als mijn verhaal verzonnen was dan had Eddy er niet zoveel problemen mee gehad........

Private
2/25/2012 at 4:33 AM

oohhh was het echt? Kon bijna niet waar zijn :-). Maar nu het waar is, pffffff ben ik blij dat mn ouders gewoon "Schouten" en "Alers" als achternaam hadden. Vond vroeger "Schouten" zelfs behoorlijk gewoontjes, gewoon omdat er zoveel "Schouten's" zijn.

2/25/2012 at 4:56 AM

het wordt steeds gekker, want deze ken je ook niet denk ik: mevrouw van den Bil-Boles

Vader bruid Willem van den Bil
Moeder bruid Anna van Boles

2/25/2012 at 5:02 AM

zoek maar eens op bruid Bil en op Bruidegom Bil in genlias, de blijft lachen om de combinaties!

Private
2/25/2012 at 5:09 AM

Algemeen Plaats: Nieuw Amsterdam-New York
Kerkgemeente: Collegiate Church of New York
Soort bron: Doopboek
Gezindte: NDG
Doopdatum: 27-06-1705
Kind Benjamin
Geslacht: M
Geboortedatum: 14-10-1698
Vader Benjamin Bil
Moeder Geesje van Alst
Getuige Johannis de Peijster
Getuige Belitje Pieters

Kijk dat is ook een oplossing: gewoon emigreren, hier dus een geboren New Amsterdammer....

2/25/2012 at 5:17 AM

lees ik Bil-Pleijster?

Private
2/25/2012 at 5:27 AM

Jaaaaaa tuurlijk... lol

Private
2/25/2012 at 5:30 AM

Zag ook een Bil die met een Van Foreest trouwde in New Amsterdam.. zo zie je maar weer..... Of dacht van Foreest dat het een "billion" was?

Private User
2/25/2012 at 6:39 AM

Bil-Pleijster ,Kole-Schuur ? mwhahaaahaaa Geef mij edan toch maar Chef D'Hotel :)

Private
2/25/2012 at 8:04 AM

Chef d'Hotel heeft wel iets meer..... :-)

Private User
2/25/2012 at 11:06 AM

Het vreemde van de naam Chef d'Hotel is dat de eerste registratie in Nederland in 1734 was en Isaac Chef d'Hotel was een granadier, nooit geweten dat er toen al een Chef'dHotel bestond

2/25/2012 at 1:18 PM

ik ken het dier Grana niet, misschien dat zijn hol dhotel werd genoemd?

Private
2/25/2012 at 4:56 PM

LOL

Private User
2/26/2012 at 12:56 AM

Grenadier bedoel ik natuurlijk, he nou Fred LOL

2/26/2012 at 1:14 AM

http://www.genlias.nl/nl/searchResults.jsp

de naam Chef d' Hotel bestaat nog steeds in Genlias

19 zoekresultaten

Private
2/26/2012 at 9:20 AM

Leuk plan! Je kunt er meteen één aan toevoegen. Mijn familienaam is Snuif. Er is maar 1 familie die zo heet. Er is geloof ik ook een joodse tak, die heette Snuyff, maar ik weet dat niet zeker. Mijn familie komt uit de Zaan, de naam heeft iets met snuifmolens te maken, geloof ik.

2/26/2012 at 10:23 AM

leuk dat je dat zo humorvol ziet.
De voornaam is ook bijpassend anne (frans) chien (hond) snuif

2/26/2012 at 1:51 PM

@Gwendolyn Stort
heb lang niet meer zó gelachen! Mijn ouders hadden een duitse kennis die Hungerleider heette. Er zijn ook nog meer zulke namen in Duitsland. Het is dus geen typisch nederlands verschijnsel. Ja, ik heb ook ooit gehoord, dat de gekke namen zijn ontstaan omdat de mensen niet dachten, dat die namen altijd zouden blijven bestaan en ze er maar een grap van maakten. Maar Blote-Billen toppt natuurlijk alles!

Private
2/26/2012 at 2:42 PM

Oh dus eigenlijk zijn de Belgen veel te serieus geweest, hadden ze met ons meegedaan waren al die vreemde namen van ons niet opgevallen.....
En we zijn ook al beter met voetballen..... (moest ff gezegd worden Wouter ;-) )

Showing 1-30 of 48 posts

Create a free account or login to participate in this discussion