Jeg har en Henric Jersin født 1751 på Skogn (Folio 24) P: Sergiant Jørgen Jersin M: Berthe Baloesdatter begge født 1711 og vistnokk død 1788 ved drukning Strindfjorden. Jeg finner ikke ut hvor disse er født og av hvilken familie. Jeg vet at Jacob Jersin Niemann var sorenskriver i strinden 1747-1764 men jeg vet ikke om noen tilknyttning.. Kan noen hjelpe meg med Jørgen Jersing og Berthe Baloesdatters forfedre.
Datteren Johanna Cathrine fikk en sønn med Endre Iversen Lie bosatt i Kristiansund i 1801, en sønn med Otte Olssen på Værnes i 1808. Hun ble senere gift med en baker Legler/Løgler fra Østerike i Bergen.Sønnen Jørgen Christopher dro til Bergen i 12 årsalderen og kom tilbake til Levanger i 26 årsaldere,
Jeg har funnet føllgende barn av Berthe/Beritte:Jens, Henrich og Erich-
Dette må jeg se på, har kartlagt store deler av den kjente Jersin slekten fra Danmark som kom til Norge. Men har ikke klart å finne koblingen til Jørgen Jersin. At Jersin kan være et stedsnavn i Skogn har jeg vansker med da familien bor på Rustgaarden som husmend. Men takk for innspillet, jeg har også vært på sporet av Beistad tidligere og skal se på det :o)
Jeg tror nok at flere har lett etter forholdet til presten Jersin uten å finne noe. Det burde vært funnet.
Jersin slekta kalte seg senere Gjessing.
Det er selvfølgelig rart at presten bor på Skogn i samme tidsrommet.
Sergiant ved infanterie Homnæs Henrich Henrichsen Hyld 66 Jens Hendrichs 28 Erich Erichs Reserve 20
Hendrich 26 Sifuer Olsen 6
Bartnæs Hendrich Niels 68 Niels Hendrichsen 16 Hendrich Olsen 18