En, hebben jullie al Burgemeester van

Started by Private User on Monday, September 19, 2011
Problem with this page?

Participants:

Showing all 9 posts
Private User
9/19/2011 at 4:38 AM

Haarlem, of zal ik die straks even maken in een projectje?

9/19/2011 at 5:03 AM

Dank je, Jeannereef, nou kunnen we ze weer ergens kwijt (zag de andere pagina's ook. Heb je zin om je op één van de steden de concentreren? Ik heb snel Haarlem Art & Culture aangemaakt - om toch een pak schilders kwijt te kunnen - maar heb de andere hoofdstukjes opengelaten. Heb je m'n klad werkstructuur gezien in de PDF die ik op het nieuwe "Golden Ages" project plaatste? De project pagina's zijn nog blanco, maar ik ga die invullen met alvast een hele korte, duidelijke structuur (in Engels en NL).

Private User
9/19/2011 at 5:08 AM

eerst maar eens mijn pleegvriendin helpen met haar projectje Marcel PAGNOL avec son live Le chateau de ma mere....

9/19/2011 at 5:25 AM

:-) Of course!
Zeg, als je effen tijd vindt, kun je dan ook een Flemish Painters project doen - net als Dutch Painters? 1500-1700 lijkt me ook het goede tijdperk, tenzij dat we het even willen rekken naar de 15de eeuw. Hoewel, da's toch wel weer een andere periode, lijkt me - en we zitten dan ergens op de sprong gouden eeuw Brugge-Gent-Antwerpen.
Een lastige zijn de schilders die uitweken. Edoch, misschien moeten we een Frans Hals of een Hondecoeter wel degelijk in de twee groepen plaatsen - Dutch én Flemish. Wat denk je?

Private
9/19/2011 at 5:41 AM

http://www.bloggen.be/haeghens/archief.php?ID=578735

ik denk dat jullie hier wat aan hebben

Private
9/19/2011 at 5:50 AM

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_School

en op de wikipagina van sint lucasgilde andere kunstenaars ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Lucasgilde

Private
9/19/2011 at 6:17 AM

Hebben jullie overigens gezien dat Middelburg ook interessant is?

"De val van Antwerpen in 1585 had wederom een enorme stroom gevluchte protestanten tot gevolg, met name richting Middelburg en Amsterdam. In het laatste kwart van de zestiende eeuw werden veel mensen uit Vlaanderen en Brabant poorter (inwoner) in één van de Zeeuwse steden. Niet iedereen werd poorter; het kostte geld en vaak werden er allerlei eisen gesteld over welstand en beroep. Omstreeks 1622 was de helft van de toenmalige bevolking van Middelburg (vermoedelijk zo’n 20.000 mensen) van Zuid Nederlandse afkomst. Deze zogenaamde ‘inwijkelingen’ hebben een belangrijk aandeel gehad in de materiële en culturele bloei van Middelburg en Zeeland".

Private User
9/19/2011 at 6:42 AM

nie alles tegeliek, eerst maar 'ns burgemeesterkes sparen, ok?

9/19/2011 at 7:23 AM

Jennie, Middelburg is vast ook interessant, maar ik denk niet dat als het als plek echt een reuzerol heeft gespeeld in de Gouden Eeuw. Het heeft natuurlijk héél wat mensen aangebracht, maar die trokken dan toch doorgaans naar de andere plekken. Zo heb ik bv. ook geen specifiek gevoelen met Den Bosch, bv. Bergen op Zoom wél (hoe gek dat ook mag klinken), maar dan eerder veel vroeger (toen BoZ naast Antwerpen dé marktplaats was van Brabant).
Ik denk dat we Amsterdam, Leiden, Den Haag hebben. Ik denk dat Haarlem cruciaal is, vermoedelijk ook Delft. Utrecht voel ik niet zo aan, ook Rotterdam niet. Dordrecht daarentegen wél (hoewel de rol van die stad volgens mij ook alweer veel vroeger lag). Alkmaar?
In Vlaanderen (waar we natuurlijk veel vroeger spreken), sowieso Antwerpen, maar ook Brussel, wellicht ook Mechelen. Gent is dan weer een stukje ouder, dunkt me, en ligt historisch meer tussen Brugge en Antwerpen in. Maar, ik spreek nu voor de vuist weg.
Misschien hebben we voor heel wat steden een andere opzet nodig - wellicht gewoon één project waar alles in zit.
Ik denk trouwens dat, wanneer we daar over uit zijn, dat we dan best op het Portaal eens 'ronselen' om mensen van die steden (of met affiniteiten) aan te zetten tot aansluiting :-)

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion