De link werkte niet, maar ik weet natuurlijk welk schilderij je bedoelt :-) Waarschijnlijk dat op de cover van dit boek?... http://www.degoudenbocht.nl/
Er is een site waar ze foto's hebben vanuit hetzelfde gezichtspunt rond 1900 en nu.
Private User de URL werkt niet -meer?-. Wil-e/o-Kun je de afbeelding in een van je foto-albums plakken? Het liefst een apart publiek-plak-boekje met de paragraafjes op auteur met Copyright-vermelding. Dus in dit geval - ik gok, want ik heb 't plaatje niet kunnen bewonderen-
© 17## ‧ artists NAME ‧ born-died ‧ Title ‧ Collection ‧ of wat er nog maar te documenteren valt.... Ⓓutch ◦ Dank & greet, van sjanet.
P.S. aan iedereen: meer afbeeldingen van GRACHTEN-huizen Amsterdam op schilderij-tekening-ets-graveure uit de betreffende periode MORE than WELCOME, for we are focussing on not Using Images & VIEWS without considering every-ones right NOT to copy, but to documentate....
George,
Hier een citaat uit het profiel van Jan de zeekapitein van Amstel:
In het najaar van 1661 trouwde hij Cornelia Schaegen, telg uit een Alkmaars regentengeslacht. De huwelijksplechtigheid vond in de Grote Kerk te Alkmaar plaats. Onduidelijk blijft of de katholiek gedoopte Van Amstel toen of reeds eerder de overstap maakte naar de Nederduits Gereformeerde (staats)kerk. Het paar ging wonen aan de Amsterdamse Herengracht.
Ben je ze al tegengekomen? Op welk nummer?
André, ik heb nog steeds geen precisie over de van Amstels op de Herengracht - maar we koimen er wel ;-) Er zijn sporen naar nauwe families (Kerckrinck, Hontum...), die op de Herengracht hebben gewoond en via dewelke Cornelia Schagen wellicht een pand heeft bemachtigd.
In ieder geval, je hebt me hierdoor op enkele nieuwe sporen gezet die een massa vers 'bindmiddel' geven tussen al die families.
Het doet me herinnneren wat ik inzake Nieuw Amsterdam las... In het Nieuwe Nederland was er een tendens voor 'politiek/zakelijke' huwelijken waardoor sommige families echt dominant werden (en zelfs tot nou toe zowat een beetje 'Amerikaanse adel' zijn geworden). Ze deden dat als 'copie' van hoe het in het oude Nederland liep (maar waar de Nieuw-Amsterdammers blijkbaar niet aan de bak kwamen). Die 'oligarchische tendens' in Holland is me nu wel overduidelijk. Vanuit genealogisch standpunt heerlijk, natuurlijk, want iedereen is aan iedereen verwant - je moet gewoon lekker willen puzzelen :-)
Ik denk dat het niet alleen politiek/zakelijke huwelijken waren maar dat er ws veel voort komt uit geloofskwesties. Veel van die families zijn niet kathoiiek maar protestant (in de diverse varianten) en ws vanuit de trek van de zuidelijke nederlanden naar de noordelijke met elkaar verweven/verwant geraakt. De wereld is klein als het erop aan komt :-).
DAAROM ben ik ook zo benieuwd waar ze prevelden, predikten en zaken met elkaar deden. Misschien wil iemand ons helpen met aanvullen e/o suggesties voor het DDD-project:
http://www.geni.com/projects/Amsterdam-where-did-they-praise-their-...
http://www.thuisinbrabant.nl/personen/a/amstel,-jan-van
dit is vast ook jouw link.
andre, kwam het wel in bezit van de familie van Amstel ? want hier in staat:
Blijkbaar was Van Amstels eerste vrouw inmiddels overleden, want op 29 januari 1667 huwde hij in Amsterdam met Anna Bocxhoorn uit Eindhoven. Getuige bij de huwelijksplechtigheid was vice-admiraal Cornelis Tromp. De Van Amstels gingen wonen aan de Rouaanse Kade tegenover de Lutherse Kerk.
Of ging het je alleen over de periode dat hij er met zn 1e vrouw gewoond heeft? waar bemoei ik me mee? LOL
Het gaat me inderdaad om beide afzonderlijke perioden. Met Cornelia van Schaegen op de Herengracht en met Anna Bocxhoorn op de Rouaanse kade tegenover de Lutherse kerk. Nu heb ik 8 jaar in Amsterdam gewoond en ik ken de Lutherse Kerk, dat is de huidige aula van de Universiteit van Amsterdam. Tegenover de kerk in welke richting? Het Spui? De Singel? Koningsplein richting De Leidsche straat? Rouaanse kade bestaat nu niet meer als naam.
Gevonden! die 58 pagina's zijn overigens prachtig oud Amsterdam
Dan komen we in de literatuur over Amsterdam vaak het fenomeen
tegen dat een waterloop anders heet dan de kades
erlangs. Het Damrak was het deel van de Amstel voorbij de
dam, maar de weg erlangs heette Op ’t Water. Die straat heet
pas sinds 1883 Damrak. Langs het Rokin, de Amstel vóór de
dam, lag een reeks aanlegplaatsen voor veerdiensten naar diverse
plaatsen in het achterland, waarnaar de kades genoemd
werden. Daar treffen we het Rotterdammer-, het Haagse- en
Utrechterveer aan. Het water van het Singel werd omzoomd
door tientallen verschillend genaamde kaden. Het begon met
de Stromarkt, bij de Jan Roodenpoort was de Rouaanse kaay
en bij het Koningsplein bijvoorbeeld de Garnalenmarkt. In
onze dagen heeft men besloten water en kaden dezelfde naam
te geven, maar als je in de geschiedenis wilt duiken dien je het
verschil te kennen.
http://www.theobakker.net/menu_amsterdam_pdf.html
Kijk eens Andre (en George) nog veel meer pdf materiaal van Amsterdam, door de eeuwen heen, ook een apart deel over de Heren van Amstel Andre. Met veel mooi fotomateriaal. Wie weet Andre wat je er nog treft..
Maar die Lutherse Kerk dan, die vergeten jullie toch niet af te breken en weer op te bouwen? De beeldenstormen zijn ECHT niet van toen alleen, kijk maar naar die HurryCanes & andere Tropische orkanen en bovenwindse winden... Gelukkig werden er heel wat aflaten verkocht, dus ik ga maar eens in de biechtstoel zitten met m'n bedelbakkies. Groethn van Greet, die sjofele gocheme sjanet van de getver d'Emsterdemmekes.
Willen jullie voor mij even langs Willemsparkweg 129 fietsen? Daar heeft Fiep WESTENDORP gewoond, de illustratrice van de boeken Jip & Janneke van Annie M.G. SCHMIDT, jullie vast ook nog wel bekend, oude rotten als jullie zijn in het voorlees-circuit... Niet op de kinderdagverblijven natuurlijk, maar gewoon thuis bij de buis en voor de open haard met de pyamaatjes aan, zoals onze goede vriend Sinterklaas het graag zag. Als jullie de bel niet kunnen vinden, die moet je zoeken in het foto-album van de fam WESTENDORP. Maar ik neem aan dat jullie een zwemdiploma A,B e/o C, D, E & F hebben gehaald in het lokale Sportfondsenbad, dus als je een brug of gragje mist, hoef ik je niet komen verzuipen, eh. blussen, u uh, nou ja, ik ga de politie wel vast opzoeken, te paard met van die grote dampende hopen op de hoek. groet van greet de archief-madelief.
Zullen we eens de ARCHITECTEN van de Grachtengordel bij de diverse huisnummers gaan zoeken? Of zijn dat spelden in de hooiberg internet?
Private, George J. Homs, Private User en al die anderen met Mokumse profielen die hier wel eens een naggie zouden willen mogen logeren op van die Chambres de Bonnes onder de dakpannekes.
Heb je nog documentatie over die architecten? Ik stel voor bij elk huisnummer een toevoeging te gaan ambieren in de trant van:
‧ a: Abc XYZ ‧ geb.-ovl. ‧
voor de OORSPRONKELIJKE architect, dus NIET degenen die later -min of minder geslaagde- restauratie-opdrachten uitvoerden.
‧ e: Abc XYZ ‧ geb.-ovl. ‧
voor de EERSTE eigenaar - dus NIET een huurder. Vaak was de eerste eigenaar ook de opdrachtgever van de oorspronkelijke architect, maar dat zal dan vanzelf wel blijken.